Improving safety in school : Safety timetable
Summanen, Eetu (2017)
Summanen, Eetu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082314510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082314510
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Puumalan yhtenäiskoulun kanssa. Opinnäytetyön päätarkoituksena oli kehittää työkalu koulun rehtorille kouluturvallisuuden hallinnan tueksi. Tarpeet työkalun kehittämiseksi nousivat rehtorin tarpeista ja kiinnostuksesta kouluturvallisuuden kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta sisältää lait jotka säätelevät ja vaikuttavat kouluturvallisuuden hallintaan, lyhyet esittelyt tutkimuksista jotka liittyvät kouluturvallisuuteen Suomessa ja oppaista jotka on tehty auttamaan kouluturvallisuuden kehittämistä niin Suomessa kuin ulkomailla. Lisäksi taustassa määritellään termit joita opinnäytetyössä käytetään ja määritelmät Plan-Do-Check-Act mallille ja riski matriisille, joita käytetään lopullisessa tuotteessa.
Työkalun kehittämisen tueksi tehtiin lyhyt kysely, jotta löydettäisiin tietoa siitä kuinka turvallisuutta hallitaan nykyään kouluissa ympäri Suomea. Kysely ei tuottanut kovinkaan monta vastausta, mutta jopa pienellä määrällä vastauksia sai kuvan siitä, kuinka turvallisuutta hallitaan kouluissa ja millaiseksi koulut kokevat oman turvallisuuskulttuurinsa.
Opinnäytetyön alussa työn painopiste oli hieman epäselvä, mutta idea työkalusta kouluturvallisuuden parantamiseksi nousi esiin tapaamisessa rehtorin kanssa. Pääasiaksi työkalun kehittämisessä muodostui kuinka Plan-Do-Check-Act mallia voidaan hyödyntää kouluturvallisuudessa ja koota parhaat keinot yhteen yksinkertaiseen ja helppokäyttöiseen työkaluun. Työkalu rakentuu muutaman taulukon ympärille jotka auttavat koulussa tehtyjen toimenpiteiden seurantaa. Yksi työkalun pääominaisuuksista on muokattavuus koulun omien tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.
Turvallisuuden Lukujärjestys -työkalu annetaan asiakaskoululle keväällä 2017 ja se tulee käyttöön syksyllä 2017. Työkalun käytön tuomat tulokset nähdään vasta kun työkalun käyttö on toteutunut.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta sisältää lait jotka säätelevät ja vaikuttavat kouluturvallisuuden hallintaan, lyhyet esittelyt tutkimuksista jotka liittyvät kouluturvallisuuteen Suomessa ja oppaista jotka on tehty auttamaan kouluturvallisuuden kehittämistä niin Suomessa kuin ulkomailla. Lisäksi taustassa määritellään termit joita opinnäytetyössä käytetään ja määritelmät Plan-Do-Check-Act mallille ja riski matriisille, joita käytetään lopullisessa tuotteessa.
Työkalun kehittämisen tueksi tehtiin lyhyt kysely, jotta löydettäisiin tietoa siitä kuinka turvallisuutta hallitaan nykyään kouluissa ympäri Suomea. Kysely ei tuottanut kovinkaan monta vastausta, mutta jopa pienellä määrällä vastauksia sai kuvan siitä, kuinka turvallisuutta hallitaan kouluissa ja millaiseksi koulut kokevat oman turvallisuuskulttuurinsa.
Opinnäytetyön alussa työn painopiste oli hieman epäselvä, mutta idea työkalusta kouluturvallisuuden parantamiseksi nousi esiin tapaamisessa rehtorin kanssa. Pääasiaksi työkalun kehittämisessä muodostui kuinka Plan-Do-Check-Act mallia voidaan hyödyntää kouluturvallisuudessa ja koota parhaat keinot yhteen yksinkertaiseen ja helppokäyttöiseen työkaluun. Työkalu rakentuu muutaman taulukon ympärille jotka auttavat koulussa tehtyjen toimenpiteiden seurantaa. Yksi työkalun pääominaisuuksista on muokattavuus koulun omien tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.
Turvallisuuden Lukujärjestys -työkalu annetaan asiakaskoululle keväällä 2017 ja se tulee käyttöön syksyllä 2017. Työkalun käytön tuomat tulokset nähdään vasta kun työkalun käyttö on toteutunut.