Marimekko Helsingin ostosmatkailun vetovoimatekijänä
Vanajas, Elisa (2017)
Vanajas, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090714880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090714880
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kokonaisvaltaisesti suomalaista designyritystä Marimekkoa ja sen mahdollista painoarvoa Helsingin ostosmatkailussa. Tutkija on itse Marimekon työntekijä ja aiheen valinta syntyi kiinnostuksesta Marimekon brändiä, maailmanlaajuista ostoskulttuuria kuin myös tutkijan kotikaupunkia Helsinkiä kohtaan. Tutkija on ollut Marimekon työntekijä myyntihenkilön roolissa Helsingin Aleksinkulman myymälässä kahden ja puolen vuoden ajan ja kohtaa päivittäisessä työssään paljon turisteja eri puolilta maailmaa, jotka ovat kiinnostuneita Marimekosta ja sen myymistä tuotteista. Matkailun kasvaessa joka vuosi ja Helsingin tullessa yhä tunnetummaksi maailmalla muun muassa vuoden 2012 design pääkaupungin tittelin ominaisuudessa, koettiin tämä aihe kiehtovaksi ja ajankohtaiseksi opinnäytetyön aiheeksi.
Tutkijaa kiinnostavat erityisesti Marimekon brändin pitkä ja vaiherikas historia aina nykypäivään asti, Marimekon laajentuminen ulkomaille ja sen näkyvä kansainvälistyminen. Kansainvälistymisestä huolimatta brändin juurien ja pääasiallisen toiminnan ollessa kuitenkin Suomessa ja pääpainotteisesti Helsingissä, houkuttelevat erityisesti Marimekon Helsingin myymälät paljon niin koti- kuin ulkomaalaisiakin turisteja puoleensa.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa osiossa esitellään Marimekkoa kattavasti yrityksenä, esitellään sen historiaa ja alkuperää, myymälöitä, tapahtumia sekä katsastetaan Marimekon nykypäivän tilannetta. Teoreettisessa osiossa perehdytään myös ostosturismiin käsitteenä ja ilmiönä sekä pohditaan ostosturismin suuruutta maailmanlaajuisena kasvavana matkailun vetovoimatekijänä. Osana opinnäytetyötä tutustutaan myös Helsingin turismiin ja muutamiin tärkeisiin avainlukuihin, kuten kaupungin viimeaikaisiin vierailijamääriin sekä turistien kuluttamiin rahasummiin kaupan alan sektorilla. Teoreettista osiota varten tietoa kerättiin aiheeseen liittyvästä alan kirjallisuudesta, verkkolähteistä, lehtiartikkeleista sekä esitelmistä, tavoitteena luoda kokonaisvaltainen kuva opinnäytetyön aiheesta. Tutkija osallistui myös Helsingin Vanhan Raatihuoneen Empire-salissa järjestettyyn Aasialaiset matkailijat ja StopOver Finland -aamiaistilaisuuteen, jonka aiheena oli aasialaisten turistien ostoskäyttäytyminen Suomessa ja Helsingissä. Aiheeseen perehdyttiin niin lukujen, puheiden kuin myös esitelmien muodossa. Tilaisuudesta tutkija sai kerättyä aiheeseen sopivaa hyödyllistä tietoa ja oleellisia lukuja, jotka esitellään opinnäytetyön teoreettisessa osiossa.
Laadullisessa eli kvalitatiivisessa tutkimusmenetelmässä puolestaan kerättiin tietoa haastattelemalla Marimekon Helsingin Aleksinkulman myymälän ulkomaalaisia sekä kotimaisia asiakkaita aiheen tiimoilta. Tarkoin harkituissa kysymyksissä pyrittiin kymmeneltä kansainväliseltä vastaajalta keräämään tietoa erityisesti näiden motiiveista vierailla Marimekko-myymälöissä ja Helsingissä ja siitä, oliko matkan luonne ostoksiin keskittyvä vai kenties jokin muu. Laadullisen tutkimusmenetelmän tavoitteena on löytää mahdollisia yhteyksiä Helsingin kasvavan ostosturimin ja Marimekon välillä.
Opinnäytetyön yhteenvedossa esitellään tutkimushaastatteluiden sekä muiden käytettyjen aineistoiden tuloksia ja pohditaan näiden perusteella tutkittua yhteyttä Marimekon sekä Helsingin ostosturismin välillä. Yhteenvedossa esitellään muun muassa tutkimustuloksia Marimekon kansainvälisyydestä, Helsingin ostosturismin kasvavista luvuista ja ostostrendeistä sekä turistien motiiveista vierailla Marimekon myymälöissä.
Tutkijaa kiinnostavat erityisesti Marimekon brändin pitkä ja vaiherikas historia aina nykypäivään asti, Marimekon laajentuminen ulkomaille ja sen näkyvä kansainvälistyminen. Kansainvälistymisestä huolimatta brändin juurien ja pääasiallisen toiminnan ollessa kuitenkin Suomessa ja pääpainotteisesti Helsingissä, houkuttelevat erityisesti Marimekon Helsingin myymälät paljon niin koti- kuin ulkomaalaisiakin turisteja puoleensa.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa osiossa esitellään Marimekkoa kattavasti yrityksenä, esitellään sen historiaa ja alkuperää, myymälöitä, tapahtumia sekä katsastetaan Marimekon nykypäivän tilannetta. Teoreettisessa osiossa perehdytään myös ostosturismiin käsitteenä ja ilmiönä sekä pohditaan ostosturismin suuruutta maailmanlaajuisena kasvavana matkailun vetovoimatekijänä. Osana opinnäytetyötä tutustutaan myös Helsingin turismiin ja muutamiin tärkeisiin avainlukuihin, kuten kaupungin viimeaikaisiin vierailijamääriin sekä turistien kuluttamiin rahasummiin kaupan alan sektorilla. Teoreettista osiota varten tietoa kerättiin aiheeseen liittyvästä alan kirjallisuudesta, verkkolähteistä, lehtiartikkeleista sekä esitelmistä, tavoitteena luoda kokonaisvaltainen kuva opinnäytetyön aiheesta. Tutkija osallistui myös Helsingin Vanhan Raatihuoneen Empire-salissa järjestettyyn Aasialaiset matkailijat ja StopOver Finland -aamiaistilaisuuteen, jonka aiheena oli aasialaisten turistien ostoskäyttäytyminen Suomessa ja Helsingissä. Aiheeseen perehdyttiin niin lukujen, puheiden kuin myös esitelmien muodossa. Tilaisuudesta tutkija sai kerättyä aiheeseen sopivaa hyödyllistä tietoa ja oleellisia lukuja, jotka esitellään opinnäytetyön teoreettisessa osiossa.
Laadullisessa eli kvalitatiivisessa tutkimusmenetelmässä puolestaan kerättiin tietoa haastattelemalla Marimekon Helsingin Aleksinkulman myymälän ulkomaalaisia sekä kotimaisia asiakkaita aiheen tiimoilta. Tarkoin harkituissa kysymyksissä pyrittiin kymmeneltä kansainväliseltä vastaajalta keräämään tietoa erityisesti näiden motiiveista vierailla Marimekko-myymälöissä ja Helsingissä ja siitä, oliko matkan luonne ostoksiin keskittyvä vai kenties jokin muu. Laadullisen tutkimusmenetelmän tavoitteena on löytää mahdollisia yhteyksiä Helsingin kasvavan ostosturimin ja Marimekon välillä.
Opinnäytetyön yhteenvedossa esitellään tutkimushaastatteluiden sekä muiden käytettyjen aineistoiden tuloksia ja pohditaan näiden perusteella tutkittua yhteyttä Marimekon sekä Helsingin ostosturismin välillä. Yhteenvedossa esitellään muun muassa tutkimustuloksia Marimekon kansainvälisyydestä, Helsingin ostosturismin kasvavista luvuista ja ostostrendeistä sekä turistien motiiveista vierailla Marimekon myymälöissä.