Lämpimän vuorovaikutuksen keinoin kohti haastavia kasvatustilanteita
Nokso-Koivisto, Anni; Reentie, Elina (2017)
Nokso-Koivisto, Anni
Reentie, Elina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114984
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä toimeksiantajapäiväkodin henkilöstön tietämystä vuorovaikutuksen merkityksestä haastavissa kasvatustilanteissa. Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti kasvattajan lämpimään vuorovaikutustyyliin. Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa toimeksiantajapäiväkodin henkilöstön tiedon ja kokemusten jakaminen työyhteisössä haastavista tilanteista. Jakaminen mahdollistettiin järjestämällä toimeksiantajapäiväkodissa kaksi toiminnallista iltaa, joissa teemasta keskusteltiin. Henkilökunta myös työsti päiväkodille yhteistä toimintakulttuuria vahvistamaan lämpimän vuorovaikutuksen huoneentaulun.
Opinnäytetyön tulosten perusteella haastavat kasvatustilanteet kuormittavat varhaiskasvattajia heidän työssään. Kasvattajat kaipasivat lisää koulutusta aiheesta, ja uusia keinoja kohdata niitä. Henkilökunta kaipasi myös mahdollisuutta jakaa kokemuksiaan ja hyviä käytäntöjä. Kasvattajien työ päiväkodissa on tiimityötä, ja yhteiset toimintatavat edesauttavat haastavien kasvatustilanteiden kohtaamista. Tulosten perusteella arjen kiire ja resurssipula heikentävät kasvattajien työssäjaksamista ja vaikuttavat lapsen kohtaamiseen haitallisesti.
Opinnäytetyön tulosten perusteella laadittiin tuotoksena toiminnalliset kortit. Korttien teemat ovat vuorovaikutus, päiväkodin pedagoginen toiminta ja lapsen sosio-emotionaalinen tukeminen. Korttien avulla henkilökunta voi jatkossa reflektoida toimintaansa ja keskustella näistä teemoista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella haastavat kasvatustilanteet kuormittavat varhaiskasvattajia heidän työssään. Kasvattajat kaipasivat lisää koulutusta aiheesta, ja uusia keinoja kohdata niitä. Henkilökunta kaipasi myös mahdollisuutta jakaa kokemuksiaan ja hyviä käytäntöjä. Kasvattajien työ päiväkodissa on tiimityötä, ja yhteiset toimintatavat edesauttavat haastavien kasvatustilanteiden kohtaamista. Tulosten perusteella arjen kiire ja resurssipula heikentävät kasvattajien työssäjaksamista ja vaikuttavat lapsen kohtaamiseen haitallisesti.
Opinnäytetyön tulosten perusteella laadittiin tuotoksena toiminnalliset kortit. Korttien teemat ovat vuorovaikutus, päiväkodin pedagoginen toiminta ja lapsen sosio-emotionaalinen tukeminen. Korttien avulla henkilökunta voi jatkossa reflektoida toimintaansa ja keskustella näistä teemoista.