Service Systems Design : Developing Human-centric Systems in Organizational to Ecosystemic Scales
Seppälä, Mikael (2017)
Seppälä, Mikael
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090814930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090814930
Tiivistelmä
Asiakaskokemuksesta on tulossa enenevässä määrin tärkeämpi asia organisaatioiden menestystekijänä. IT:stä ja insinööritieteistä tuttujen tehokkuutta edistävien kovien järjestelmäkehityksen lähestymistapojen rinnalle kaivataan pehmeitä järjestelmäkehitysmenetelmiä, jotka voivat laajentaa aluetta lisäämällä kokemukselliset, ihmiskeskeiset seikat osaksi järjestelmäkehitystä.
Palvelujärjestelmien muotoilun käsite ja sitä tukevat lähestymistavat saattavat olla ratkaisu kovien ja pehmeiden järjestelmäkehitysmenetelmien yhdistämiseksi. Käsite perustuu palvelutieteiden alueeseen, jossa Vargon ja Luschin palvelulogiikka on keskeisessä asemassa, sekä palvelumuotoilun ja kokonaisarkkitehtuurityön lähestymistapohin. Palvelujärjestelmien muotoilu määritellään ihmiskeskeisten järjestelmien tai palvelujärjestelmien muotoiluksi, jota voidaan hyödyntää myös moniorganisatorisissa ekosysteemeissä kehitettävien palvelujärjestelmien kehittämiseen.
MyData-liike, joka pyrkii edistämään sosiaalista, lakiteknistä ja teknologista henkilökeskeistä datataloutta, on tutkimuskysymyksiä yhdistävä tekijä. MyData pyrkii edistämään datalähtöisten palveluiden kehittämistä, jossa data ei ole palveluita tuottavan organisaation omistamaa, vaan seuraa henkilöä digitaalisten ekosysteemeissä tuotettavien palveluiden kehittämiseksi.
Palvelujärjestelmien muotoilun käsitettä ja käytänteitä tutkitaan MyData-mahdollisuuksien kautta sekä organisaation sisäisessä että ekosysteemisessä kontekstissa. Ensimmäinen empiirinen tutkimuskysymys pyrkii selvittämään, miten palvelujärjestelmien muotoilua voitaisiin käyttää MyDataan perustuvan palveluekosysteemin konseptoinnissa Professional Summer School -kontekstissa. Toinen empiirinen tutkimuskysymys tutkii palvelujärjestelmien muotoilua tapana kehittää valtuutuspalvelujärjestelmä Elisa Oyj:lle, jonka tavoitteena on tarjota asiakkaille mahdollisuuksia delegoida sopimuksiin ja tuotteisiin liittyviä vastuita perheenjäsenille ja muille soveltuville henkilöille.
Palvelujärjestelmien muotoilua koskevan tutkimuksen perusteella ehdotetaan seuraavia tutkimuskohteita palvelun koko muotoilun ja tuottamisen elinkaaren kattavista lähestymistavoista, jotka tarkastelisivat paitsi prototypointia, mutta myös tapoja, joilla kehitetty palvelu saadaan aikaiseksi. Digitaalista lakimuotoilua ehdotetaan myös alueeksi, jossa MyDataa koskevaa palvelujärjestelmämuotoilututkimusta voitaisiin edistää.
Palvelujärjestelmien muotoilun käsite ja sitä tukevat lähestymistavat saattavat olla ratkaisu kovien ja pehmeiden järjestelmäkehitysmenetelmien yhdistämiseksi. Käsite perustuu palvelutieteiden alueeseen, jossa Vargon ja Luschin palvelulogiikka on keskeisessä asemassa, sekä palvelumuotoilun ja kokonaisarkkitehtuurityön lähestymistapohin. Palvelujärjestelmien muotoilu määritellään ihmiskeskeisten järjestelmien tai palvelujärjestelmien muotoiluksi, jota voidaan hyödyntää myös moniorganisatorisissa ekosysteemeissä kehitettävien palvelujärjestelmien kehittämiseen.
MyData-liike, joka pyrkii edistämään sosiaalista, lakiteknistä ja teknologista henkilökeskeistä datataloutta, on tutkimuskysymyksiä yhdistävä tekijä. MyData pyrkii edistämään datalähtöisten palveluiden kehittämistä, jossa data ei ole palveluita tuottavan organisaation omistamaa, vaan seuraa henkilöä digitaalisten ekosysteemeissä tuotettavien palveluiden kehittämiseksi.
Palvelujärjestelmien muotoilun käsitettä ja käytänteitä tutkitaan MyData-mahdollisuuksien kautta sekä organisaation sisäisessä että ekosysteemisessä kontekstissa. Ensimmäinen empiirinen tutkimuskysymys pyrkii selvittämään, miten palvelujärjestelmien muotoilua voitaisiin käyttää MyDataan perustuvan palveluekosysteemin konseptoinnissa Professional Summer School -kontekstissa. Toinen empiirinen tutkimuskysymys tutkii palvelujärjestelmien muotoilua tapana kehittää valtuutuspalvelujärjestelmä Elisa Oyj:lle, jonka tavoitteena on tarjota asiakkaille mahdollisuuksia delegoida sopimuksiin ja tuotteisiin liittyviä vastuita perheenjäsenille ja muille soveltuville henkilöille.
Palvelujärjestelmien muotoilua koskevan tutkimuksen perusteella ehdotetaan seuraavia tutkimuskohteita palvelun koko muotoilun ja tuottamisen elinkaaren kattavista lähestymistavoista, jotka tarkastelisivat paitsi prototypointia, mutta myös tapoja, joilla kehitetty palvelu saadaan aikaiseksi. Digitaalista lakimuotoilua ehdotetaan myös alueeksi, jossa MyDataa koskevaa palvelujärjestelmämuotoilututkimusta voitaisiin edistää.