TYÖNTEKIJÖIDEN KOKEMUKSET LEANIN KÄYTTÖÖNOTOSTA VALTION TALOUS- JA HENKILÖSTÖHALLINNON PALVELUKESKUKSEN JOENSUUN TOIMIPISTEESSÄ
Koponen, Mika (2017)
Koponen, Mika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091415096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091415096
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin Leanin käyttöönottoa Valtion talous- ja henkilöstöhal-linnon palvelukeskuksessa (Palkeet). Opinnäytetyössä keskityttiin Joensuun toimipisteessä tapahtuneisiin organisaatiomuutokseen ja Lean-menetelmien käyttöönottoon yksikössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten henkilöstö oli kokenut Leanin käyttöönoton ja kuinka Lean-kokeilulle asetetut tavoitteet olivat työntekijöiden näkökulmasta toteutuneet. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, miten Palkeiden työn-tekijät olivat kokeneet Leanin päivittäisessä työssään, oliko sijaistaminen helpottunut ja oliko henkilöstö- ja palkkahallinnon ryhmien toiminta yhtenäistynyt Leanin käyttöönoton myötä.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin survey-kyselyllä, joka toteutettiin sähköisesti. Teoriaosuudessa käsiteltiin Lean-menetelmää ja sen soveltuvuutta palveluorganisaatioon. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin organisaatiomuutosta ja kerrottiin lyhyesti toimeksiantajasta Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksesta.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmaksi osaksi Leanin käyttöönotto on ollut onnistunut Palkeiden Joensuun toimipisteessä. Työntekijöiden kokemukset Lean-menetelmien käytöstä päivittäisessä työssä olivat pääosin positiivisia, mutta ryhmien toiminnan yhtenäistämiseen ja sijaistamisen helpottamiseen liittyviä tavoitteita ei ole täysin saavutettu. Henkilöstö on ollut pääosin tyytyväinen Leaniin ja Palkeiden valitsemiin käytäntöihin.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin survey-kyselyllä, joka toteutettiin sähköisesti. Teoriaosuudessa käsiteltiin Lean-menetelmää ja sen soveltuvuutta palveluorganisaatioon. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin organisaatiomuutosta ja kerrottiin lyhyesti toimeksiantajasta Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksesta.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmaksi osaksi Leanin käyttöönotto on ollut onnistunut Palkeiden Joensuun toimipisteessä. Työntekijöiden kokemukset Lean-menetelmien käytöstä päivittäisessä työssä olivat pääosin positiivisia, mutta ryhmien toiminnan yhtenäistämiseen ja sijaistamisen helpottamiseen liittyviä tavoitteita ei ole täysin saavutettu. Henkilöstö on ollut pääosin tyytyväinen Leaniin ja Palkeiden valitsemiin käytäntöihin.