Bannerimainonnan näkyvyys internetin keskustelupalstoilla
Kotiniemi, Miko (2017)
Kotiniemi, Miko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091815195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091815195
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee bannerimainonnan tavoittavuutta ja näkyvyyttä internetissä sijaitsevilla keskustelupalstoilla. Toimeksiantajana toimiva yritys on tätä ennen mainostanut internetissä todella vähän ja markkinointi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa oli heille täysin uutta.
Opinnäytetyön yhteydessä olleen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tavallisilta internetselaajilta heidän reaktioita keskustelupalstoilla oleviin bannerimainoksiin. He saivat valita itseään kiinnostavan keskustelupalstan ja seurata siellä olevaa keskustelua tai vaihtoehtoisesti etsiä tarvitsemaansa tietoa valitsemastaan keskustelusta.
Tutkimustulokset antoivat toimeksiantajalle suuntaa siitä, kannattaako heidän aloittaa omassa tilanteessaan internetmainonta keskustelupalstojen bannerimainoksissa. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen, jolla selvitettiin tilannetta selaajien näkökulmasta. Tulokset osoittivat, ettei keskustelupalstojen bannerimainoksiin markkinointirahan sijoittaminen ole välttämättä tällä yrityksellä kannattava ratkaisu. Keskustelupalstojen selaajat eivät juuri huomanneet ja muistaneet mainoksia ja mainostajia, joita sivustoilla oli esiintynyt.
Tutkimukseen osallistui viisi haastateltavaa, jotka ensin saivat valita vapaasti keskustelupalstan, jonne hän suuntasi valitsemaansa asiaa selvittämään tai seuraamaan. Kun hän oli saanut itselleen tarvitsemansa tiedon, kysyttiin häneltä, mitä mainoksia tai mainostajia hän oli sivustoilla huomannut. Vaikka eri mainostajia oli yhden istunnon aikana sivuilla jopa toistakymmentä, muistivat tutkimukseen osallistujat jokainen maksimissaan yhden mainostajan. Lukumäärä on huomattavan pieni, mutta hypoteesin mukainen.
Tutkimukseen osallistujalta kysyttiin vielä lisäksi, oliko hän nähnyt hänelle lueteltavien mainostajien mainoksia. Kuudesta kysytystä neljä mainosta olivat oikeasti mainostajina sivuilla olleet. Näistä useimmiten ei muistettu nähdyn yhtäkään. Tämä tulos oli yllättävä huomioon ottaen se, että ääneen sanottu mainostajan nimi antoi mahdollisuuden luoda hänen mielessään mielikuvan mainoksesta, jonka on jopa saattanut huomioida jo aiemmin ennen tutkimusta jonkin sivuston yhteydessä. Lopuksi haastattelumuotoa mukaillen kyseltiin tutkimukseen osallistujan mielipiteitä bannerimainoksista ja siitä, olisiko hän valmis klikkaamaan tällaisia mainoksia, jolloin päätyisi mainostajan sivustolle.
Opinnäytetyön teoria-aineisto on koottu sekä kirjalähteistä, internetlähteistä että haastatteluista. Lähteet ovat myös monipuolisia. Kirjalähteet ovat pitkälti internetmainontaa käsitteleviä. Internetlähteissä osa niistä on eri yritysten ja yhteisöjen ylläpitämiä sivustoja yritysten internetmainonnan parantamiseksi. Osa niistä on puolestaan henkilöiden kirjoittamia ohjeistuksia ja vinkkejä mainontaan ja markkinointiin internetissä.
Opinnäytetyön yhteydessä olleen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tavallisilta internetselaajilta heidän reaktioita keskustelupalstoilla oleviin bannerimainoksiin. He saivat valita itseään kiinnostavan keskustelupalstan ja seurata siellä olevaa keskustelua tai vaihtoehtoisesti etsiä tarvitsemaansa tietoa valitsemastaan keskustelusta.
Tutkimustulokset antoivat toimeksiantajalle suuntaa siitä, kannattaako heidän aloittaa omassa tilanteessaan internetmainonta keskustelupalstojen bannerimainoksissa. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen, jolla selvitettiin tilannetta selaajien näkökulmasta. Tulokset osoittivat, ettei keskustelupalstojen bannerimainoksiin markkinointirahan sijoittaminen ole välttämättä tällä yrityksellä kannattava ratkaisu. Keskustelupalstojen selaajat eivät juuri huomanneet ja muistaneet mainoksia ja mainostajia, joita sivustoilla oli esiintynyt.
Tutkimukseen osallistui viisi haastateltavaa, jotka ensin saivat valita vapaasti keskustelupalstan, jonne hän suuntasi valitsemaansa asiaa selvittämään tai seuraamaan. Kun hän oli saanut itselleen tarvitsemansa tiedon, kysyttiin häneltä, mitä mainoksia tai mainostajia hän oli sivustoilla huomannut. Vaikka eri mainostajia oli yhden istunnon aikana sivuilla jopa toistakymmentä, muistivat tutkimukseen osallistujat jokainen maksimissaan yhden mainostajan. Lukumäärä on huomattavan pieni, mutta hypoteesin mukainen.
Tutkimukseen osallistujalta kysyttiin vielä lisäksi, oliko hän nähnyt hänelle lueteltavien mainostajien mainoksia. Kuudesta kysytystä neljä mainosta olivat oikeasti mainostajina sivuilla olleet. Näistä useimmiten ei muistettu nähdyn yhtäkään. Tämä tulos oli yllättävä huomioon ottaen se, että ääneen sanottu mainostajan nimi antoi mahdollisuuden luoda hänen mielessään mielikuvan mainoksesta, jonka on jopa saattanut huomioida jo aiemmin ennen tutkimusta jonkin sivuston yhteydessä. Lopuksi haastattelumuotoa mukaillen kyseltiin tutkimukseen osallistujan mielipiteitä bannerimainoksista ja siitä, olisiko hän valmis klikkaamaan tällaisia mainoksia, jolloin päätyisi mainostajan sivustolle.
Opinnäytetyön teoria-aineisto on koottu sekä kirjalähteistä, internetlähteistä että haastatteluista. Lähteet ovat myös monipuolisia. Kirjalähteet ovat pitkälti internetmainontaa käsitteleviä. Internetlähteissä osa niistä on eri yritysten ja yhteisöjen ylläpitämiä sivustoja yritysten internetmainonnan parantamiseksi. Osa niistä on puolestaan henkilöiden kirjoittamia ohjeistuksia ja vinkkejä mainontaan ja markkinointiin internetissä.