Rekrytointiprosessin kipukohdat työntekijän näkökulmasta : case: Yritys X
Silfverberg, Anna-Maria (2017)
Silfverberg, Anna-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091915239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091915239
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona henkilöstöpalvelualla toimivalle Yritys X:lle ja sen kohteena on eräs yrityksen kampanjarekrytointiprosessi, jossa etsitään asiakasyritykselle uusia työntekijöitä ulkoisen haun avulla ajallisesti rajattuun, lyhyeen määräaikaiseen työsuhteeseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millä keinoin tarkasteltavaa rekrytointiprosessia voitaisiin kehittää ja parantaa. Näkökulmina ovat sekä Yritys X:n rekrytoijien että rekrytoitujen työntekijöiden näkemykset.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu henkilöstövuokrauksen ja rekrytoinnin teoriasta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja kaksivaiheinen. Menetelmät ovat työpaja Yritys X:n rekrytoijille sekä rekrytoitujen työntekijöiden haastattelut. Lisäksi sekundääriaineistona on käytetty Yritys X:n kyseisestä rekrytointiprosessista työllistyneille työntekijöille lähettämän palautekyselyn vastauksia. Työpajan avulla pyrittiin selvittämään rekrytoijien kokemat kipukohdat prosessissa ja haastatteluilla työntekijöiden kokemukset, sekundääriaineiston avulla on saatu tutkimukselle lisäarvoa ja luotettavuutta.
Työpajojen perusteella tutkimusongelmaksi nousi työntekijöiden työvuororajoitteet sekä työhaastattelut. Rekrytoidut työntekijät olivat tutkimuksen mukaan pääosin erittäin tyytyväisiä rekrytointiprosessiin kokonaisuudessaan, tosin hekin nostivat esille samat haasteet sekä lisäksi viestintään liittyvät haasteet. Merkittävimmät kehityskohteet prosessin parantamisen ja tehostamisen kannalta ovat työhaastattelun rakenteen muokkaaminen sekä viestinnän tehostaminen ja selkeyttäminen.
Tutkimuksen tulokset on jo otettu Yritys X:ssä käyttöön ja rekrytointiprosessia on alettu muokkaamaan niiden pohjalta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu henkilöstövuokrauksen ja rekrytoinnin teoriasta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja kaksivaiheinen. Menetelmät ovat työpaja Yritys X:n rekrytoijille sekä rekrytoitujen työntekijöiden haastattelut. Lisäksi sekundääriaineistona on käytetty Yritys X:n kyseisestä rekrytointiprosessista työllistyneille työntekijöille lähettämän palautekyselyn vastauksia. Työpajan avulla pyrittiin selvittämään rekrytoijien kokemat kipukohdat prosessissa ja haastatteluilla työntekijöiden kokemukset, sekundääriaineiston avulla on saatu tutkimukselle lisäarvoa ja luotettavuutta.
Työpajojen perusteella tutkimusongelmaksi nousi työntekijöiden työvuororajoitteet sekä työhaastattelut. Rekrytoidut työntekijät olivat tutkimuksen mukaan pääosin erittäin tyytyväisiä rekrytointiprosessiin kokonaisuudessaan, tosin hekin nostivat esille samat haasteet sekä lisäksi viestintään liittyvät haasteet. Merkittävimmät kehityskohteet prosessin parantamisen ja tehostamisen kannalta ovat työhaastattelun rakenteen muokkaaminen sekä viestinnän tehostaminen ja selkeyttäminen.
Tutkimuksen tulokset on jo otettu Yritys X:ssä käyttöön ja rekrytointiprosessia on alettu muokkaamaan niiden pohjalta.