Koulutuskeskus Salpauksen markkinointitilan konseptisuunnittelu
Piipponen, Mika (2010)
Piipponen, Mika
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226773
Tiivistelmä
Koulutuskeskus Salpauksen tärkein tuote on koulutus ja sen laatu. Tavoitteenani on tässä opinnäytetyössä konseptoida sen esittelyä edesauttava markkinointitila, joka yhdistäisi tämän monialaisen ammatillisen oppilaitoksen markkinoinnillista näkymää. Sen pohjalta on myöhemmin mahdollista toteuttaa todellisia markkinoinnin tapahtumapaikkoja.
Oppilaitoksen identiteettiä ja sen konkretisointia koskevat ongelmat ovat kysymyksiä, joihin pyrin vastaamaan. Käytän tähän semioottiseen tuoteanalyysiin perustuvaa prosessia, johon aineistoa keräsin mm. teemahaastattelujen avulla. Konseptin kehittämisessä olen käsitellyt oppilaitoksen toiminnan lähtökohtia, erilaisia markkinointitilanteita sekä ihmisille muodostuvia mielikuvia ja aistimuksia. Näistä konseptin perusteista on kerätty merkityksellisimmät viittaukset, joista muodostuvat määreet fyysisien piirteiden antamiseksi konseptille.
Minkä tahansa organisaation on oman toimintansa ohella tunnettava myös identiteettinsä ja sen muuttuminen, näin siitä muodostuu kokonaisuus jonka toiminta on kehittyvää. Tällöin realististen tavoitteiden asettelu on mahdollista. Koulutuskeskus Salpauksen kohdalla identiteetti konkretisoituu tämän opinnäytetyön lopuksi esiteltävään sanalliseen määrittelyyn, sekä siitä laadittuun markkinointitilan konseptiin ja sen piirteitä kuvaaviin mallinnettuihin kuviin.
Oppilaitoksen identiteettiä ja sen konkretisointia koskevat ongelmat ovat kysymyksiä, joihin pyrin vastaamaan. Käytän tähän semioottiseen tuoteanalyysiin perustuvaa prosessia, johon aineistoa keräsin mm. teemahaastattelujen avulla. Konseptin kehittämisessä olen käsitellyt oppilaitoksen toiminnan lähtökohtia, erilaisia markkinointitilanteita sekä ihmisille muodostuvia mielikuvia ja aistimuksia. Näistä konseptin perusteista on kerätty merkityksellisimmät viittaukset, joista muodostuvat määreet fyysisien piirteiden antamiseksi konseptille.
Minkä tahansa organisaation on oman toimintansa ohella tunnettava myös identiteettinsä ja sen muuttuminen, näin siitä muodostuu kokonaisuus jonka toiminta on kehittyvää. Tällöin realististen tavoitteiden asettelu on mahdollista. Koulutuskeskus Salpauksen kohdalla identiteetti konkretisoituu tämän opinnäytetyön lopuksi esiteltävään sanalliseen määrittelyyn, sekä siitä laadittuun markkinointitilan konseptiin ja sen piirteitä kuvaaviin mallinnettuihin kuviin.