Kun taide kohtasi median varhaiskasvatuksessa
Kuosmanen, Taru (2017)
Kuosmanen, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092015253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092015253
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on mediakasvatuksen toteuttaminen varhaiskasvatuksessa Kohtaamistaiteen keinoin. Tutkimuskysymys oli, miten Kohtaamistaide ja mediakasvatus voidaan yhdistää. Syntyi uudenlainen menetelmä, joka vastasi tarpeeseen mediakasvatuksen toteuttamisesta ja uusien käytänteiden kehittämisestä 4-6-vuotiaiden lasten parissa päiväkoti VekaraLahdessa, joka sijaistee Espoossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esille median tarjoamia mahdollisuuksia uusimman varhaiskasvatussuunnitelman ja Kohtaamistaiteen periaatteiden puitteissa. Tavoitteena oli tukea lasten valmiuksia mediataitojen oppimiseen, vuorovaikutus- ja tunnetaitoja sekä vahvistaa lasten positiivista minäkuvaa ja osallisuutta toiminnallisia, osallistavia ja luovia menetelmiä käyttäen. Taustatavoitteena oli myös kehittää Kohtaamistaidetta menetelmänä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui yhdeksän kertaa kokoontuneesta mediakasvatuksellisesta Kohtaamistaiteenryhmästä, jossa oli kuusi lasta. Ryhmän teema oli Liisa Ihmemaassa. Lopputuotoksena syntyi blogi, jossa on esillä lasten ryhmässä tuottama materiaali sekä kerrottu toimintatuokioiden sisältö. Blogia voi selailla kuka tahansa - ideat ovat vapaasti käytettävissä ja sovellettavissa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu leikki-ikäisten lasten kehityksekseen suhteessa mediaan. Kohtaamistaiteen filosofia ja menetelmät ovat myös osa tietoperustaa. Arviointimenetelminä olivat osallistuva ja tarkkaileva havainnointi, palautekeskustelut, äänitteet, oppimispäiväkirja sekä tunnetyöskentely värityskuvien parissa. Toiminta tuotti positiivisia kokemuksia ryhmässä olleille lapsille ja menetelmän avulla onnistuttiin tukemaan lasten media-, tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui yhdeksän kertaa kokoontuneesta mediakasvatuksellisesta Kohtaamistaiteenryhmästä, jossa oli kuusi lasta. Ryhmän teema oli Liisa Ihmemaassa. Lopputuotoksena syntyi blogi, jossa on esillä lasten ryhmässä tuottama materiaali sekä kerrottu toimintatuokioiden sisältö. Blogia voi selailla kuka tahansa - ideat ovat vapaasti käytettävissä ja sovellettavissa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu leikki-ikäisten lasten kehityksekseen suhteessa mediaan. Kohtaamistaiteen filosofia ja menetelmät ovat myös osa tietoperustaa. Arviointimenetelminä olivat osallistuva ja tarkkaileva havainnointi, palautekeskustelut, äänitteet, oppimispäiväkirja sekä tunnetyöskentely värityskuvien parissa. Toiminta tuotti positiivisia kokemuksia ryhmässä olleille lapsille ja menetelmän avulla onnistuttiin tukemaan lasten media-, tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.