Sanomat selkeeks : integroidun markkinointiviestintäsuunnitelman luominen pienikokoiselle palveluyritykselle
Noko, Tiina (2017)
Noko, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115290
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii laadullisin menetelmin integroidun markkinointiviestintäsuunnitelman suunnitteluprosessia palveluyritykselle ja kuinka saada se osaksi yrityksen jokapäiväistä viestintää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tutkia, millaisia trendejä markkinointiviestinnän toteuttamiseen nykypäivänä liittyy. Näiden aiheiden pohjalta opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajautui markkinointiviestinnän eri muotoihin sekä integroidun markkinointiviestintäsuunnitelman suunnitteluprosessiin. Helpon löydettävyytensä vuoksi toimeksiantaja halusi pysyä nimettömänä ja siitä käytetään jäljempänä nimitystä Yritys X.
Yritys X on Etelä-Suomen alueella toimiva kolmen hengen perheyritys, jonka tarjoomaan kuuluu lakisääteisten ja ammattipätevöittävien korttikoulutusten järjestäminen turvallisuus- liikenne- ja logistiikka-alalla. Tarve opinnäytetyöhön syntyi markkinointiviestintäsuunnitelman puutteesta ja yritykseen vuoden 2018 alussa tehtävistä henkilöstöinvestoinneista. Kasvutavoitteet mielessä pitäen ensimmäisen markkinointiviestintäsuunnitelman luominen oli erittäin perusteltua.
Opinnäytetyö aloitettiin joulukuussa 2016 yhteydenotolla toimeksiantoyritykseen ja työ toteutettiin kevään 2017 aikana avoimin haastatteluin, benchmarkkaamalla ja teoriaan perehtymällä. Teorian pohjalle hankittiin tietoa kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Haastattelut kohdistuivat Yritys X:n toimitusjohtajaan ja haastattelujen pohjalta yrityksestä luotiin nykytila-analyysi sekä SWOT. Benchmarkkausta hyödynnettiin nykytilakartoitusta laajentamaan tekemällä kilpailijakartoitus internetistä löytyvien tietojen avulla.
Opinnäytetyön lopputuotoksena laadittiin Yritys X:lle markkinointiviestinnän strategia kahdelle vuodelle sekä sen operatiivinen toteuttamissuunnitelma toukokuusta 2017 tammikuun 2018 loppuun. Toteuttamissuunnitelmaan sisällytettiin markkinointiviestinnälle tavoitteet, kohderyhmät, sanomat, konkreettiset toimenpiteet, aikajana, hinta-arvio, seurannan menetelmät ja arvio riskeistä. Suunnitelman avulla Yritys X:lle pyrittiin mahdollistamaan markkinointiviestinnän integroiminen selkeästi ja huokeasti.
Vastauksena tutkimuskysymyksiin saatiin, että yritysten on erityisesti nykyaikana perusteltua integroida markkinointiviestintäänsä osaksi strategiaa sidosryhmien keskuudessa syntyvien epäselvyyksien välttämiseksi. Lisäksi löydettiin nykyisten markkinointiviestinnän muotojen sisältämiä riskejä sekä keinoja niiden välttämiseen.
Yritys X on Etelä-Suomen alueella toimiva kolmen hengen perheyritys, jonka tarjoomaan kuuluu lakisääteisten ja ammattipätevöittävien korttikoulutusten järjestäminen turvallisuus- liikenne- ja logistiikka-alalla. Tarve opinnäytetyöhön syntyi markkinointiviestintäsuunnitelman puutteesta ja yritykseen vuoden 2018 alussa tehtävistä henkilöstöinvestoinneista. Kasvutavoitteet mielessä pitäen ensimmäisen markkinointiviestintäsuunnitelman luominen oli erittäin perusteltua.
Opinnäytetyö aloitettiin joulukuussa 2016 yhteydenotolla toimeksiantoyritykseen ja työ toteutettiin kevään 2017 aikana avoimin haastatteluin, benchmarkkaamalla ja teoriaan perehtymällä. Teorian pohjalle hankittiin tietoa kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Haastattelut kohdistuivat Yritys X:n toimitusjohtajaan ja haastattelujen pohjalta yrityksestä luotiin nykytila-analyysi sekä SWOT. Benchmarkkausta hyödynnettiin nykytilakartoitusta laajentamaan tekemällä kilpailijakartoitus internetistä löytyvien tietojen avulla.
Opinnäytetyön lopputuotoksena laadittiin Yritys X:lle markkinointiviestinnän strategia kahdelle vuodelle sekä sen operatiivinen toteuttamissuunnitelma toukokuusta 2017 tammikuun 2018 loppuun. Toteuttamissuunnitelmaan sisällytettiin markkinointiviestinnälle tavoitteet, kohderyhmät, sanomat, konkreettiset toimenpiteet, aikajana, hinta-arvio, seurannan menetelmät ja arvio riskeistä. Suunnitelman avulla Yritys X:lle pyrittiin mahdollistamaan markkinointiviestinnän integroiminen selkeästi ja huokeasti.
Vastauksena tutkimuskysymyksiin saatiin, että yritysten on erityisesti nykyaikana perusteltua integroida markkinointiviestintäänsä osaksi strategiaa sidosryhmien keskuudessa syntyvien epäselvyyksien välttämiseksi. Lisäksi löydettiin nykyisten markkinointiviestinnän muotojen sisältämiä riskejä sekä keinoja niiden välttämiseen.