Ammattivideopelaajan keskeisimmät tulonlähteet
Huobonen, Janetta (2017)
Huobonen, Janetta
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092415339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092415339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää elektronisen urheilun alalla työskentelevän ammattivideopelaajan keskeiset tulonlähteet. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä tulojen ansaitseminen edellyttää ammattivideopelaajalta.
Opinnäytetyön teoria- ja tutkimustaustana oli ammattitason elektroninen urheilu. Tutkimustaustaa täydennettiin teoriaosuudella, joka käsitteli ammattivideopelaajan tuloihin vaikuttavia kehitystrendejä. Lisäksi tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin elektronisen urheilun tapahtumia palvelunäkökulmasta. Työn teoriatausta koostui alan kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista ja internetissä olevasta materiaalista.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeiden sekä teemahaastatteluiden muodossa. Kyselyyn ja haastatteluun osallistuneet ammattivideopelaajat ovat uran aikana pelanneet muun muassa maailmanlaajuisissa online- ja offline-turnauksissa.
Ammattivideopelaajan päätavoitteena on olla täysipäiväinen ammattilainen ja hankkia elantonsa pelaamisella. Toimiakseen täyspäiväisenä ammattivideopelaajana vaatii se tulojen ansaitsemista. Tutkimustulosten perusteella voidaan mainita ammattivideopelaajalle muodostuneen neljä keskeisintä tulonlähdettä: palkintorahat, joukkueen maksama palkka, sponsorisopimukset ja livestreamaus.
Opinnäytetyön teoria- ja tutkimustaustana oli ammattitason elektroninen urheilu. Tutkimustaustaa täydennettiin teoriaosuudella, joka käsitteli ammattivideopelaajan tuloihin vaikuttavia kehitystrendejä. Lisäksi tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin elektronisen urheilun tapahtumia palvelunäkökulmasta. Työn teoriatausta koostui alan kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista ja internetissä olevasta materiaalista.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeiden sekä teemahaastatteluiden muodossa. Kyselyyn ja haastatteluun osallistuneet ammattivideopelaajat ovat uran aikana pelanneet muun muassa maailmanlaajuisissa online- ja offline-turnauksissa.
Ammattivideopelaajan päätavoitteena on olla täysipäiväinen ammattilainen ja hankkia elantonsa pelaamisella. Toimiakseen täyspäiväisenä ammattivideopelaajana vaatii se tulojen ansaitsemista. Tutkimustulosten perusteella voidaan mainita ammattivideopelaajalle muodostuneen neljä keskeisintä tulonlähdettä: palkintorahat, joukkueen maksama palkka, sponsorisopimukset ja livestreamaus.