Suoliavanneleikatun potilaan hoitotyö : Verkkokurssi hoitotyön opiskelijoille
Alanko, Anni; Calveley, Vilma (2017)
Alanko, Anni
Calveley, Vilma
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092515368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092515368
Tiivistelmä
Ohut- ja paksusuoliavanteet ovat kirurgisen toimenpiteen tuloksia, joilla mahdollistetaan erittäminen ja ravintoaineiden imeytyminen silloin, kun se ei normaaliteitse ole mahdollista. Erittäminen tapahtuu vatsanpeitteiden läpi iholle tuodusta suolen loppuosasta, joka peitetään avannesidoksella. Avannehoitotyön tavoitteena on, että potilas suhtautuu luottavaisesti tulevaan toimenpiteeseen sekä ymmärtää ja sopeutuu avanteen tuomiin elämänmuutoksiin. Leikkauksen jälkeen potilasta tulee valmistaa mahdollisimman itsenäiseen selviytymiseen kotona avanteen kanssa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoutta suoliavanteista ja avannehoitotyöstä. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa hoitotyön opiskelijoille suunnattu suoliavanteita käsittelevä verkkokurssi, jota voidaan hyödyntää aktiivisesti ammattikorkeakoulun opetuskäytössä. Tavoitteena oli, että hoitotyön opiskelijat saavat työkaluja suoliavanneleikatun potilaan hoitamiseen sekä ohjaamiseen ja pystyvät hyödyntämään opittuja asioita työelämässä.
Verkkokurssi tehtiin osaksi kirurginen asiakaslähtöinen hoitotyö -opintokokonaisuutta ja se käsitteli suoliavanteita ja avannehoitotyötä hoitotyön näkökulmasta. Verkkokurssiin luotiin oheismateriaalit sekä tehtävät. Maha-suolikanavan sairauksien lisääntyessä avannehoitotyön osaamisen tarve kasvaa. Korkeakoulussa suoritetaan yhä enemmän kursseja verkkoympäristöissä. Näistä syistä opinnäytetyölle oli tarvetta. Jatkokehitysideoina olivat toiminnallisena opinnäytetyönä suoritettavat erilaiset vertaistukiryhmät ja avannepotilaita voimaannuttavien tuokioiden järjestäminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoutta suoliavanteista ja avannehoitotyöstä. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa hoitotyön opiskelijoille suunnattu suoliavanteita käsittelevä verkkokurssi, jota voidaan hyödyntää aktiivisesti ammattikorkeakoulun opetuskäytössä. Tavoitteena oli, että hoitotyön opiskelijat saavat työkaluja suoliavanneleikatun potilaan hoitamiseen sekä ohjaamiseen ja pystyvät hyödyntämään opittuja asioita työelämässä.
Verkkokurssi tehtiin osaksi kirurginen asiakaslähtöinen hoitotyö -opintokokonaisuutta ja se käsitteli suoliavanteita ja avannehoitotyötä hoitotyön näkökulmasta. Verkkokurssiin luotiin oheismateriaalit sekä tehtävät. Maha-suolikanavan sairauksien lisääntyessä avannehoitotyön osaamisen tarve kasvaa. Korkeakoulussa suoritetaan yhä enemmän kursseja verkkoympäristöissä. Näistä syistä opinnäytetyölle oli tarvetta. Jatkokehitysideoina olivat toiminnallisena opinnäytetyönä suoritettavat erilaiset vertaistukiryhmät ja avannepotilaita voimaannuttavien tuokioiden järjestäminen.