Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaalisen asiakaskokemuksen merkitys strategisen johtamisen näkökulmasta

Huotari, Anna (2017)

 
Avaa tiedosto
Digitaalisen asiakaskokemuksen merkitys strategisen johtamisen nakokulmasta.pdf (1.283Mt)
Lataukset: 


Huotari, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa digitaalisen asiakaskokemuksen merkitystä strategisen johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksellisena tavoitteena oli tuottaa johtamisen tueksi tietoa, jonka avulla yritykset voivat parantaa valmiuttaan sisällyttää digitaalisen asiakaskokemuksen johtaminen osaksi strategiaa. Kehittämistavoitteena oli tuottaa strategiatyön tueksi konkreettinen jäsennys siitä, miten strategisella johtamisella voidaan vaikuttaa digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttaviin keskeisiin tekijöihin.

Tietoperustassa tarkasteltiin asiakaskokemuksen muodostumista, digitalisaation vaikutusta yritysten toimintaan, digitaalista asiakaskokemusta sekä näiden merkitystä strategisessa johtamisessa. Tutkimuksellisessa osiossa selvitettiin laadullisen tutkimusmenetelmien keinoin, miten digitaalinen asiakaskokemus näkyy yritysten strategiassa ja johtamisessa. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat joukko vuonna 2016 käynnistyneen USCO-hankkeen kohdeorganisaatioita. Pääaineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla ja täydentävä aineisto havainnoimalla digitalisoituvaan liiketoimintaan liittyvää keskustelua sekä analysoimalla USCO-projektin valmista aineistoa.

Tutkimustulokset osoittivat, että digitaalisen asiakaskokemuksen merkitystä pidetään tärkeänä, mutta digitaalinen asiakaskokemus ei vielä näy yritysten strategiassa eikä sitä systemaattisesti johdeta. Digitaalista ympäristöä pidetään kuitenkin tulevaisuuden ensisijaisena kohtaamisympäristönä ja digitaalista asiakaskokemusta halutaan johtaa niin, että asiakkaalle muodostuu kokemus yksilöllisestä ja vaivattomasta vuorovaikutuksesta.

Johtopäätöksenä todettiin, että digitaaliselle asiakaskokemukselle tulee asettaa selkeät ja yhtenäiset tavoitteet strategiatasolla sekä digitaalisen asiakaskokemuksen johtaminen tulee vastuuttaa sitoutuneelle ja osaavalle taholle. Lisäksi mittarien rakentaminen ja asiakastiedon tuominen entistä tiiviimmin johtamisen tueksi sekä ymmärrys asiakaskokemuksen merkityksestä digitaalisten palveluiden kehittämisessä korostuu tulevaisuuden digitaalisessa liiketoiminnassa.

Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin yhteenveto keskeisistä ulottuvuuksista, jotka tulisi huomioida, kun tarkastellaan strategisen johtamisen yhteyttä digitaalisen asiakaskokemuksen
muodostumiseen. Opinnäytetyö toimitettiin USCO-projektin ohjausryhmälle sekä kohdeyrityksille mahdollista jatkohyödyntämistä varten ja on käytettävissä yleisesti organisaatioissa johtamisen ja kehittämisen tukena.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste