IKÄIHMISTEN PALVELUOHJAUKSEN PUHELINNEUVONNAN NYKYTILA SIUN SOTESSA
Honkanen, Sari; Keränen, Satu (2017)
Honkanen, Sari
Keränen, Satu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215602
Tiivistelmä
Siun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän strategiassa on nostettu oikea-aikainen ja moniammatillinen palveluohjaus yhdeksi painopistealueeksi. Asiakkaiden yhteyden saannin helpottamiseksi on tarkoitus perustaa asiakasoh-jaukseen pystyvä puhelinpalvelu.
Laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää taustatietoja puhelinneuvonnan kehittämiseksi ikäihmisten palveluohjauksen sektorilla Siun sotessa. Tehtävänä oli saada vastauksia puhelinneuvonnan nykytilasta, kehittämistarpeista ja puhelinneuvonnassa työskentelevien ammatillisesta osaamisesta kehittämisen tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella menetelmällä ja aineisto kerättiin lomakehaastatteluna. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tuloksista puhelinneuvonnan vahvuudeksi nousi Seniorineuvonta Ankkurin tunnettavuus ja tavoitettavuus. Puhelinneuvonnassa tarvittava ammatillinen asiakaspalveluosaaminen ja sosiaali- ja terveyspalvelujen laaja-alainen tunteminen koroistuvat vastauksissa. Kehittämiskohteita nähtiin henkilökunnan yhteistyössä sekä pelisääntöjen luomisessa ja tulevaisuudessa nähtiin puhelinneuvonnan tarpeen lisääntyvän.
Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää puhelinneuvonnan kehittämiseen ikäihmisten palveluohjauksen alueella Siun sotessa. Opinnäytetyötä kokonaisuudessa voidaan hyödyntää lisäämään palveluohjauksen tunnettavuutta. Jatkossa tutkimuksen arvoinen asia olisi selvittää, tulisiko kaikkien erilaisten puhelinpalvelujen olla omana keskitettynä yksikkönään.
Laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää taustatietoja puhelinneuvonnan kehittämiseksi ikäihmisten palveluohjauksen sektorilla Siun sotessa. Tehtävänä oli saada vastauksia puhelinneuvonnan nykytilasta, kehittämistarpeista ja puhelinneuvonnassa työskentelevien ammatillisesta osaamisesta kehittämisen tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella menetelmällä ja aineisto kerättiin lomakehaastatteluna. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tuloksista puhelinneuvonnan vahvuudeksi nousi Seniorineuvonta Ankkurin tunnettavuus ja tavoitettavuus. Puhelinneuvonnassa tarvittava ammatillinen asiakaspalveluosaaminen ja sosiaali- ja terveyspalvelujen laaja-alainen tunteminen koroistuvat vastauksissa. Kehittämiskohteita nähtiin henkilökunnan yhteistyössä sekä pelisääntöjen luomisessa ja tulevaisuudessa nähtiin puhelinneuvonnan tarpeen lisääntyvän.
Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää puhelinneuvonnan kehittämiseen ikäihmisten palveluohjauksen alueella Siun sotessa. Opinnäytetyötä kokonaisuudessa voidaan hyödyntää lisäämään palveluohjauksen tunnettavuutta. Jatkossa tutkimuksen arvoinen asia olisi selvittää, tulisiko kaikkien erilaisten puhelinpalvelujen olla omana keskitettynä yksikkönään.