”Jos yksi voi onnistua, sitten kaikki voi” : Työrasti Espoon entisen asiakkaan onnistumistarinavideo asiakkaiden motivoinnin välineenä
Laine, Johanna (2017)
Laine, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815526
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa opinnäytetyön toimeksiantajan, Työrasti Espoon, entisen vieraskielisen asiakkaan onnistumistarina videolle sekä teettää arviointi sen katsomisen vaikutuksista Työrastin asiakkaisiin ja käytettävyydestä Työrastin työvälineenä. Opinnäytetyö on tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jossa videoprosessi noudatti palvelumuotoiluprosessia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voiko onnistumistarinavideon katsominen vaikuttaa asiakkaisiin 1) Motivoimalla uusia erityisesti vieraskielisiä asiakkaita hankkimaan valmiuksia työllistymisensä edistämiseen Työrastin palveluista 2) Antamalla toivoa ja rohkaisemalla uusia ja nykyisiä asiakkaita näkemään tilanteensa sellaisena, johon voi itse aktivoitumalla vaikuttaa sekä 3) Herättämällä videon katsomisella ja sen teemoihin liittyvällä kyselyllä ja yhteisellä keskustelulla asiakkaiden ajatuksia oman työllistymisen edistämisen mahdollisuuksista ja keinoista.
Opinnäytetyön teoria pohjaa narratiivisen lähestymistavan ideaan kokemustiedon ja tarinan voimasta muutoksen generoijana. Tutkimuksessa käytettiin monia erilaisia tiedonkeruumenetelmiä: osallistuvaa havainnointia, puolistrukturoitua palautelomaketta sekä ryhmähaastattelua. Tietoa kerättiin Työrastin Espoon asiakasinfoon osallistuneilta elekieltä havainnoimalla sekä kahden eri kielitason S2-ryhmän vieraskielisiltä jäseniltä palautelomakkeella ja ryhmäkeskustelulla osallistavan ja kriittisen vaikuttavuuden arvioinnin idean mukaisesti. Tuloksia tarkasteltiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin Schwartz ja Hartmanin videon oppimisen ulottuvuuksia (tekeminen, sitoutuminen ja näkeminen) sekä toivon lisääntymistä vasten. Työrastin työntekijöitä pyydettiin arvioimaan videon käytettävyyttä Työrastin työvälineenä.
Video nähtiin hyväksi motivoinnin ja toivon antamisen välineeksi erityisesti niille, jotka pystyivät samaistumaan videon päähenkilön tarinaan. Tunteita herättävä video osoittautui erityisen hyväksi keskustelun sytyttäjäksi.
Tulosten mukaan videota voidaan käyttää Työrastissa asiakkaiden kiinnostuksen herättäjänä uusien asiakkaiden infoissa, esittää verkkosivuilla ja yhteistyökumppaneille sekä käyttää omaa tilannetta reflektoivan keskustelun herättäjänä ryhmätyöskentelyssä. Pitkäaikaistyöttömien moninaisista tilanteista johtuen onnistumistarinoita tulisi tuottaa useita erilaisia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voiko onnistumistarinavideon katsominen vaikuttaa asiakkaisiin 1) Motivoimalla uusia erityisesti vieraskielisiä asiakkaita hankkimaan valmiuksia työllistymisensä edistämiseen Työrastin palveluista 2) Antamalla toivoa ja rohkaisemalla uusia ja nykyisiä asiakkaita näkemään tilanteensa sellaisena, johon voi itse aktivoitumalla vaikuttaa sekä 3) Herättämällä videon katsomisella ja sen teemoihin liittyvällä kyselyllä ja yhteisellä keskustelulla asiakkaiden ajatuksia oman työllistymisen edistämisen mahdollisuuksista ja keinoista.
Opinnäytetyön teoria pohjaa narratiivisen lähestymistavan ideaan kokemustiedon ja tarinan voimasta muutoksen generoijana. Tutkimuksessa käytettiin monia erilaisia tiedonkeruumenetelmiä: osallistuvaa havainnointia, puolistrukturoitua palautelomaketta sekä ryhmähaastattelua. Tietoa kerättiin Työrastin Espoon asiakasinfoon osallistuneilta elekieltä havainnoimalla sekä kahden eri kielitason S2-ryhmän vieraskielisiltä jäseniltä palautelomakkeella ja ryhmäkeskustelulla osallistavan ja kriittisen vaikuttavuuden arvioinnin idean mukaisesti. Tuloksia tarkasteltiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin Schwartz ja Hartmanin videon oppimisen ulottuvuuksia (tekeminen, sitoutuminen ja näkeminen) sekä toivon lisääntymistä vasten. Työrastin työntekijöitä pyydettiin arvioimaan videon käytettävyyttä Työrastin työvälineenä.
Video nähtiin hyväksi motivoinnin ja toivon antamisen välineeksi erityisesti niille, jotka pystyivät samaistumaan videon päähenkilön tarinaan. Tunteita herättävä video osoittautui erityisen hyväksi keskustelun sytyttäjäksi.
Tulosten mukaan videota voidaan käyttää Työrastissa asiakkaiden kiinnostuksen herättäjänä uusien asiakkaiden infoissa, esittää verkkosivuilla ja yhteistyökumppaneille sekä käyttää omaa tilannetta reflektoivan keskustelun herättäjänä ryhmätyöskentelyssä. Pitkäaikaistyöttömien moninaisista tilanteista johtuen onnistumistarinoita tulisi tuottaa useita erilaisia.