Dialogisuuspuu - työväline kohtaamisten pohtimiseen
Karlsson, Kaius (2017)
Karlsson, Kaius
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315680
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli innostaa yhteistyökumppanina toimineen yläkoulun nuoria ja aikuisia pohtimaan heidän välisiään kohtaamisia. Kohtaamisten pohtimiseen innostamisella tavoiteltiin ymmärryksen ja yhteistyön lisäämistä sekä vastakkainasettelujen ehkäisyä ja lievittämistä. Opinnäytetyön kehittämistehtäväksi muodostui helposti lähestyttävän sekä kohderyhmän tarpeet ja toimintaympäristön huomioivan työvälineen kehittäminen.
Kehittämistehtävän tietoperustaan sisältyi sosiaali- ja kasvatusalalla tunnettu reflektion käsite, kohtaamisen ja dialogisuuden käsitteet, kuin myös luovien menetelmien ja sosiokulttuurisen innostamisen ideoita. Lisäksi tietoperustaa esittelevässä osuudessa pohdittiin yläkoulun nuorten ja aikuisten kohtaamisten merkityksiä sekä yläkoulua kohtaamisympäristönä.
Kehittämistyön tuloksena syntynyttä Dialogisuuspuu-työvälinettä testattiin ja kehitettiin eri sovelluksina ja eri tilanteissa Laurean kumppanuuskaupungissa toimivassa yläkoulussa. Testaus ja kehittäminen toteutui opinnäytetyön tekijän ammatillisten työmenetelmien harjoittelun yhteydessä samassa yläkoulussa. Testaus- ja kehittämisprosessia sekä syntynyttä työvälinettä arvioitiin tehtyjen havaintojen, kerätyn palautteen ja opiskelijan pitämän opinnäytetyöpäiväkirjan avulla.
Dialogisuuspuu-työvälinettä ehdotetaan sovellettavaksi yläkoulun lisäksi myös muihin toimintaympäristöihin. Työvälineen soveltamiseen opastetaan tämän raportin liitteenä olevan käsikirjamaisen kalvosarjan avulla. Dialogisuuspuu-työvälineen jatkokehittämismahdollisuuksiksi pohdittiin muun muassa pelinkehittämistä tai yhteisöllistä taideprojektia.
Kehittämistehtävän tietoperustaan sisältyi sosiaali- ja kasvatusalalla tunnettu reflektion käsite, kohtaamisen ja dialogisuuden käsitteet, kuin myös luovien menetelmien ja sosiokulttuurisen innostamisen ideoita. Lisäksi tietoperustaa esittelevässä osuudessa pohdittiin yläkoulun nuorten ja aikuisten kohtaamisten merkityksiä sekä yläkoulua kohtaamisympäristönä.
Kehittämistyön tuloksena syntynyttä Dialogisuuspuu-työvälinettä testattiin ja kehitettiin eri sovelluksina ja eri tilanteissa Laurean kumppanuuskaupungissa toimivassa yläkoulussa. Testaus ja kehittäminen toteutui opinnäytetyön tekijän ammatillisten työmenetelmien harjoittelun yhteydessä samassa yläkoulussa. Testaus- ja kehittämisprosessia sekä syntynyttä työvälinettä arvioitiin tehtyjen havaintojen, kerätyn palautteen ja opiskelijan pitämän opinnäytetyöpäiväkirjan avulla.
Dialogisuuspuu-työvälinettä ehdotetaan sovellettavaksi yläkoulun lisäksi myös muihin toimintaympäristöihin. Työvälineen soveltamiseen opastetaan tämän raportin liitteenä olevan käsikirjamaisen kalvosarjan avulla. Dialogisuuspuu-työvälineen jatkokehittämismahdollisuuksiksi pohdittiin muun muassa pelinkehittämistä tai yhteisöllistä taideprojektia.