Nuorten sähköisten terveyspalveluiden tulevaisuus Bikva-arvioinnin mukaan
Ritakallio, Satu (2017)
Ritakallio, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415712
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa nuorten tarpeita sähköisten terveyspalveluiden suunnittelemiseksi. Tutkielman tavoitteena oli käynnistää arviointi- ja oppimisprosessi, jossa lähtökohtana on asiakkaiden, eli nuorten tarpeet. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda nuorten ääni kuuluviin heidän tarpeistaan tulevaisuuden sähköisistä terveyspalveluista ja luoda siten perusta asiakaslähtöisten palveluiden kehittämiselle.
Tutkielman työelämäyhteistyökumppanina toimi Sipoon kunnan sosiaali- ja terveystoimi. Aineisto kerättiin Sipoon kunnassa yhteensä neljässä teemahaastatteluin toteutetussa ryhmähaastattelussa keväällä 2017. Tutkielmassa haastateltiin 11 yläkouluikäisiä nuorta, neljää heidän parissaan työskentelevää terveydenhoitajaa, Sipoon kunnan palvelupäällikköä sekä kunnan järjestelmäasiantuntijaa.
Tutkielma toteutettiin laadullisin menetelmin Bikva-arviointimenetelmää hyödyntäen. Bikva-arvioinnin mukaan asiakkailla on arvokasta tietoa, jota voidaan hyödyntää asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä. Työn tietoperustana kuvataan sähköisten palveluiden käyttöä ja asiakaslähtöisyyttä sekä niiden painotusta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita koskevissa strategioissa sekä kansainvälisissä ja kansallisissa hankkeissa.
Bikva-arvioinnin tuloksista selvisi, että sähköisiä terveyspalveluita tarvitaan täydentävänä lisänä kouluterveydenhuoltoon. Nuoret toivovat erityisesti sähköistä ajanvarausmahdolli-suutta sekä anonyymia sähköistä asioimismahdollisuutta oman kouluterveysammattilaisen kanssa. Lisäksi nuoret tarvitsevat lisää tietoa heille suunnatuista terveyspalveluista sekä mahdollisuutta tarkastella omia terveystietojaan sähköisesti. Nuoret toivovat, että kaikki kouluterveyteen liittyvät asiat löytyisivät vaivattomasti sähköisesti yhdestä paikasta. Bikva-arvioinnin eri tasojen haastattelujen tuloksista nousi tärkeänä esille se, että sähköisten palveluiden tulee toimia vaivattomasti, jotta ne toisivat niille tarkoitetun hyödyn käyttäjilleen. Mikäli sähköinen palvelu ei ole helposti löydettävissä ja helposti, virheettömästi ja nopeasti käytettävissä, sitä ei toivota. Kouluterveydessä kasvokkain asioimista pidetään tärkeänä. Tämä tuli esille niin nuorten kuin terveysammattilaistenkin haastatteluiden tuloksissa.
Arviointiprosessin tuloksena syntyneen tiedon avulla on mahdollista kehittää asiakaslähtöisiä sähköisiä terveyspalveluita Sipoon koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Bikva-arviointimenetelmän oppimisprosessi tarjoaa lisäksi asiakkaiden osallistamisen mallin muihin organisaation tulevaisuuden kehittämiskohteisiin. Tutkielman tulokset tarjoavat näkökulmia ja kehittämisehdotuksia asiakaslähtöisistä sähköisistä terveyspalveluista kouluterveydenhuol-lossa, työntekijöiden, organisaatiojohdon ja järjestelmäasiantuntijan näkökulmat huomioiden. Esille nousseet kehittämisehdotukset toimivat tulevaisuudessa nuorten asiakaslähtöisten sähköisten terveyspalveluiden kehittämistyön lähtökohtana.
Tutkielman työelämäyhteistyökumppanina toimi Sipoon kunnan sosiaali- ja terveystoimi. Aineisto kerättiin Sipoon kunnassa yhteensä neljässä teemahaastatteluin toteutetussa ryhmähaastattelussa keväällä 2017. Tutkielmassa haastateltiin 11 yläkouluikäisiä nuorta, neljää heidän parissaan työskentelevää terveydenhoitajaa, Sipoon kunnan palvelupäällikköä sekä kunnan järjestelmäasiantuntijaa.
Tutkielma toteutettiin laadullisin menetelmin Bikva-arviointimenetelmää hyödyntäen. Bikva-arvioinnin mukaan asiakkailla on arvokasta tietoa, jota voidaan hyödyntää asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä. Työn tietoperustana kuvataan sähköisten palveluiden käyttöä ja asiakaslähtöisyyttä sekä niiden painotusta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita koskevissa strategioissa sekä kansainvälisissä ja kansallisissa hankkeissa.
Bikva-arvioinnin tuloksista selvisi, että sähköisiä terveyspalveluita tarvitaan täydentävänä lisänä kouluterveydenhuoltoon. Nuoret toivovat erityisesti sähköistä ajanvarausmahdolli-suutta sekä anonyymia sähköistä asioimismahdollisuutta oman kouluterveysammattilaisen kanssa. Lisäksi nuoret tarvitsevat lisää tietoa heille suunnatuista terveyspalveluista sekä mahdollisuutta tarkastella omia terveystietojaan sähköisesti. Nuoret toivovat, että kaikki kouluterveyteen liittyvät asiat löytyisivät vaivattomasti sähköisesti yhdestä paikasta. Bikva-arvioinnin eri tasojen haastattelujen tuloksista nousi tärkeänä esille se, että sähköisten palveluiden tulee toimia vaivattomasti, jotta ne toisivat niille tarkoitetun hyödyn käyttäjilleen. Mikäli sähköinen palvelu ei ole helposti löydettävissä ja helposti, virheettömästi ja nopeasti käytettävissä, sitä ei toivota. Kouluterveydessä kasvokkain asioimista pidetään tärkeänä. Tämä tuli esille niin nuorten kuin terveysammattilaistenkin haastatteluiden tuloksissa.
Arviointiprosessin tuloksena syntyneen tiedon avulla on mahdollista kehittää asiakaslähtöisiä sähköisiä terveyspalveluita Sipoon koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Bikva-arviointimenetelmän oppimisprosessi tarjoaa lisäksi asiakkaiden osallistamisen mallin muihin organisaation tulevaisuuden kehittämiskohteisiin. Tutkielman tulokset tarjoavat näkökulmia ja kehittämisehdotuksia asiakaslähtöisistä sähköisistä terveyspalveluista kouluterveydenhuol-lossa, työntekijöiden, organisaatiojohdon ja järjestelmäasiantuntijan näkökulmat huomioiden. Esille nousseet kehittämisehdotukset toimivat tulevaisuudessa nuorten asiakaslähtöisten sähköisten terveyspalveluiden kehittämistyön lähtökohtana.