Keskustan Kymenlaakson piiri ry:n sidosryhmiin kohdistuva viestintä
Sipilä, Nora (2010)
Sipilä, Nora
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057880
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Liiketalouden koulutusohjelma
SIPILÄ, NORA Keskustan Kymenlaakson piiri ry:n sidosryhmiin kohdistuva viestintä
Opinnäytetyö 44 sivua + 22 liitesivua
Työn ohjaaja lehtori Liisa Luotonen
Toimeksiantaja Keskustan Kymenlaakson piiri ry
Kesäkuu 2010
Avainsanat sisäinen viestintä, ulkoinen viestintä, sidos- ryhmä, Keskustan Kymenlaakson piiri ry
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia viestintävälineitä Keskustan Kymenlaakson piirin järjestöaktiivit käyttävät tällä hetkellä. Tämän lisäksi haluttiin selvittää minkälaista piirin sisäinen ja ulkoinen viestintä on tällä hetkellä ja minkälaiseksi järjestöaktiivit toivoisivat sen kehittyvän.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimustapaa. Tutkimuksen kohderyhmää lähestyttiin kyselyllä sekä teemahaastatteluilla. Kyselylomakkeella oli strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Teemahaastattelua varten oli laadittu kysymyksiä aiheeseen liittyen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Keskustan Kymenlaakson piirin piiritoimikunta, kunnallisjärjestöjen puheenjohtajat ja sihteerit sekä paikallisyhdistysten puheenjohtajat ja sihteerit.
Tutkimuksessa saatiin selville, että suurin osa kohderyhmästä käyttää sähköisiä viestintävälineitä päivittäin, mutta silti perinteinen järjestökirje on tärkeä väline viestinnässä. Tärkeimmät sisäisen viestinnän keinot tulevaisuudessa ovat sähköposti, kotisivut ja järjestöpalstat sanomalehdissä. Ulkoisen viestinnän tärkeimmiksi keinoiksi koettiin kotisivut, kannanotot sanomalehtien mielipidepalstoilla ja itse tehdyt lehtijutut. Tulevaisuudessa Keskustan Kymenlaakson piiri haluttiin nähdä järjestönä, joka näkyy enemmän mediassa, vierailee sidosryhmiensä luona useammin ja järjestää tiedotustilaisuuksia silloin, kun on tärkeää tiedotettavaa.
Tutkimusta voidaan pitää luotettavana otoskoon ja vastausten lukumäärän perusteella. Tutkimus osoitti, että Keskustan Kymenlaakson piirin tulisi lisätä näkyvyyttä tulevaisuudessa ja yksi painopistealue on tiivis vuoropuhelu kunnallisjärjestöjen ja paikallisyhdistysten kanssa.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Liiketalouden koulutusohjelma
SIPILÄ, NORA Keskustan Kymenlaakson piiri ry:n sidosryhmiin kohdistuva viestintä
Opinnäytetyö 44 sivua + 22 liitesivua
Työn ohjaaja lehtori Liisa Luotonen
Toimeksiantaja Keskustan Kymenlaakson piiri ry
Kesäkuu 2010
Avainsanat sisäinen viestintä, ulkoinen viestintä, sidos- ryhmä, Keskustan Kymenlaakson piiri ry
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia viestintävälineitä Keskustan Kymenlaakson piirin järjestöaktiivit käyttävät tällä hetkellä. Tämän lisäksi haluttiin selvittää minkälaista piirin sisäinen ja ulkoinen viestintä on tällä hetkellä ja minkälaiseksi järjestöaktiivit toivoisivat sen kehittyvän.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimustapaa. Tutkimuksen kohderyhmää lähestyttiin kyselyllä sekä teemahaastatteluilla. Kyselylomakkeella oli strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Teemahaastattelua varten oli laadittu kysymyksiä aiheeseen liittyen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Keskustan Kymenlaakson piirin piiritoimikunta, kunnallisjärjestöjen puheenjohtajat ja sihteerit sekä paikallisyhdistysten puheenjohtajat ja sihteerit.
Tutkimuksessa saatiin selville, että suurin osa kohderyhmästä käyttää sähköisiä viestintävälineitä päivittäin, mutta silti perinteinen järjestökirje on tärkeä väline viestinnässä. Tärkeimmät sisäisen viestinnän keinot tulevaisuudessa ovat sähköposti, kotisivut ja järjestöpalstat sanomalehdissä. Ulkoisen viestinnän tärkeimmiksi keinoiksi koettiin kotisivut, kannanotot sanomalehtien mielipidepalstoilla ja itse tehdyt lehtijutut. Tulevaisuudessa Keskustan Kymenlaakson piiri haluttiin nähdä järjestönä, joka näkyy enemmän mediassa, vierailee sidosryhmiensä luona useammin ja järjestää tiedotustilaisuuksia silloin, kun on tärkeää tiedotettavaa.
Tutkimusta voidaan pitää luotettavana otoskoon ja vastausten lukumäärän perusteella. Tutkimus osoitti, että Keskustan Kymenlaakson piirin tulisi lisätä näkyvyyttä tulevaisuudessa ja yksi painopistealue on tiivis vuoropuhelu kunnallisjärjestöjen ja paikallisyhdistysten kanssa.