Resilienssi - muutoskyky Kainuun TE-toimistossa
Hämäläinen, Kirsi (2017)
Hämäläinen, Kirsi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101215982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101215982
Tiivistelmä
Muutokset työelämässä - ja elämässä yleensä, vaativat ihmisiltä resilienssiä. Resilienssi on laaja käsite, joka soveltuu hyvin monenlaisiin tilanteisiin. Resilienssin on kuvattu olevan kykyä palautua elämän haasteista ja muutostilanteista. Se on selviytymiskykyä, jolla selviydytään suurista muutoksista. Resilienssi on kyky sietää haasteellisia olosuhteita sekä stressiä joutumatta psykologiseen toimintahäiriötilaan. Resilienssi on työn vaatimaa joustavuutta, soveltamista ja ennakointia, se on sujuvaa ja joustavaa toimintaa muuttuvissa tilanteissa. Resilisenssi on sitä, että henkilö tai organisaatio sopeutuu muuttuviin oloihin ja pystyy kehittämään uusia tapoja menestymiselle.
SOTE- ja maakuntauudistus haastaa Kainuun TE-toimiston ja sen henkilökunnan, kuten monet muutkin viranomaiset, historialliseen muutokseen. Entinen organisaatio lopettaa toimintansa ja palvelut siirtyvät uudistettuina uuden organisaation järjestämiksi. Suuri muutos vaatii niin organisaatiolta kuin henkilöstöltäkin resilienssiä sekä toimenpiteitä sen tukemiseksi sekä vahvistamiseksi.
Jotta työnantaja osaa tukea henkilöstön resilienssiä oikealla ja tarkoituksenmukaisella tavalla on hyvä aluksi kartoittaa lähtötilanne. Kainuun TE-toimistossa lähtötilanne kartoitettiin kyselyllä, jossa henkilöstö pääsi kertomaan omin sanoin omasta resilienssin tilanteestaan sekä tarpeistaan ja toiveistaan sen vahvistamiseksi. Näiden tietojen pohjalta työnantaja voi järjestää ja tarjota henkilöstölleen sen tarvitsemaa oikeanlaista tukea ja toimenpiteitä, jotta jokaisen henkilöstön jäsenen sekä sen myötä koko organisaation resilienssi vahvistuu ja tulevat muutokset voidaan vastaanottaa sekä niistä selvitä vahvoina ja toimintakykyisinä.
SOTE- ja maakuntauudistus haastaa Kainuun TE-toimiston ja sen henkilökunnan, kuten monet muutkin viranomaiset, historialliseen muutokseen. Entinen organisaatio lopettaa toimintansa ja palvelut siirtyvät uudistettuina uuden organisaation järjestämiksi. Suuri muutos vaatii niin organisaatiolta kuin henkilöstöltäkin resilienssiä sekä toimenpiteitä sen tukemiseksi sekä vahvistamiseksi.
Jotta työnantaja osaa tukea henkilöstön resilienssiä oikealla ja tarkoituksenmukaisella tavalla on hyvä aluksi kartoittaa lähtötilanne. Kainuun TE-toimistossa lähtötilanne kartoitettiin kyselyllä, jossa henkilöstö pääsi kertomaan omin sanoin omasta resilienssin tilanteestaan sekä tarpeistaan ja toiveistaan sen vahvistamiseksi. Näiden tietojen pohjalta työnantaja voi järjestää ja tarjota henkilöstölleen sen tarvitsemaa oikeanlaista tukea ja toimenpiteitä, jotta jokaisen henkilöstön jäsenen sekä sen myötä koko organisaation resilienssi vahvistuu ja tulevat muutokset voidaan vastaanottaa sekä niistä selvitä vahvoina ja toimintakykyisinä.