Markkinointisuunnitelma pienelle majoitusyritykselle, case: Matikkala Cottages
Kukushkina, Maria (2017)
Kukushkina, Maria
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101416048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101416048
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota Matikkala Cottages -yritykselle käyttökelpoinen sekä yrittäjien työtä helpottava markkinointisuunnitelma. Tarkoituksena oli tutkia teoriaa markkinoinnista ja soveltaa sitä mökkimajoitusta tarjoavan Matikkala Cottages -yrityksen markkinointisuunnitelman teossa. Idea opinnäytetyön aiheeseen syntyi, kun Etelä-Karjalassa Ruokolahdella aloitti toimintansa uusi mökkejä vuokraava yritys. Keskustelut yrittäjien kanssa johtivat toimeksiantoon laatia kyseiselle yritykselle markkinointisuunnitelma.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin markkinointiin liittyvän teoriatiedon keräämistä painetusta kirjallisuudesta sekä internetistä. Markkinointisuunnitelman tekovaiheessa haastateltiin myös yrityksenjohtoa. Lisäksi käytännönläheistä näkökulmaa case -yrityksen toimintaan haettiin työskentelemällä yrityksessä kesäsesongin aikaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi valmis markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää markkinointinsa kehittämisessä. Markkinointisuunnitelmassa esitellään nimenomaan pienelle majoitusyritykselle hyödyllisiä markkinoinnin kohdistamiseen ja toteuttamiseen liittyviä asioita. Seuraavaksi yritykselle tulisi luoda markkinointiviestintäsuunnitelma, joka auttaisi löytämään yritykselle parhaiten sopivat markkinointi- ja mainontakanavat.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin markkinointiin liittyvän teoriatiedon keräämistä painetusta kirjallisuudesta sekä internetistä. Markkinointisuunnitelman tekovaiheessa haastateltiin myös yrityksenjohtoa. Lisäksi käytännönläheistä näkökulmaa case -yrityksen toimintaan haettiin työskentelemällä yrityksessä kesäsesongin aikaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi valmis markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää markkinointinsa kehittämisessä. Markkinointisuunnitelmassa esitellään nimenomaan pienelle majoitusyritykselle hyödyllisiä markkinoinnin kohdistamiseen ja toteuttamiseen liittyviä asioita. Seuraavaksi yritykselle tulisi luoda markkinointiviestintäsuunnitelma, joka auttaisi löytämään yritykselle parhaiten sopivat markkinointi- ja mainontakanavat.