Asiakaslähtöinen markkinointi optisella alalla : Case: Silmäasema Fennica Oy
Eerola, Riikka (2010)
Eerola, Riikka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057959
Tiivistelmä
Optinen ala ja sen markkinointikäytännöt ovat kehittyneet voimakkaasti maailmalla ja meillä Suomessa viimeisten kahden vuoden aikana. Kiristyvässä tuote- ja hintakilpailussa asiakas, silmälasiostaja, unohtuu helposti. Vaikka yli kolme miljoonaa suomalaista pukee päivittäin silmälasit ylleen, on tuote silti aina yhtä yksilöllinen kuin kantajansakin.
Tämän työn tarkoituksena oli tuottaa opas silmälasien ostajalle Silmäasema Fennica Oy:n käyttöön, erityisesti Kotkan ja Sutelan toimipisteille. Oppaan on tarkoitus palvella asiakkaita tietolähteenä uusien silmälasien oston ollessa ajankohtainen asia sekä toimia apuvälineenä henkilökunnan päivittäisessä myyntityössä.
Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, toimeksiantajalähtöisesti case, eli tapaustutkimuksena. Työn teoreettinen viitekehys tarkastelee asiakaslähtöisyyttä markkinoinnin kilpailukeinona ja palvelun laatua lisäarvon tuottajana. Taustatueksi toteutettiin lomakekysely Silmäasema Fennica Oy:n Kotkan ja Sutelan liikkeiden henkilökunnalle. Opas koottiin saatujen vastausten perusteella, asiakassuhdemarkkinoinnin, asiakaslähtöisyyden ja palvelun laadun kehittämisen periaatteiden mukaisesti.
Valmis opas otetaan käyttöön Silmäasema Fennica Oy:n Kotkan ja Sutelan toimipisteissä, ja se on liitetty osaksi näiden kahden liikkeen uusien työntekijöiden perehdytyskansiota. Kopio oppaasta on kuvattuna myös tämän opinnäytetyön loppuosassa.
Tämän työn tarkoituksena oli tuottaa opas silmälasien ostajalle Silmäasema Fennica Oy:n käyttöön, erityisesti Kotkan ja Sutelan toimipisteille. Oppaan on tarkoitus palvella asiakkaita tietolähteenä uusien silmälasien oston ollessa ajankohtainen asia sekä toimia apuvälineenä henkilökunnan päivittäisessä myyntityössä.
Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, toimeksiantajalähtöisesti case, eli tapaustutkimuksena. Työn teoreettinen viitekehys tarkastelee asiakaslähtöisyyttä markkinoinnin kilpailukeinona ja palvelun laatua lisäarvon tuottajana. Taustatueksi toteutettiin lomakekysely Silmäasema Fennica Oy:n Kotkan ja Sutelan liikkeiden henkilökunnalle. Opas koottiin saatujen vastausten perusteella, asiakassuhdemarkkinoinnin, asiakaslähtöisyyden ja palvelun laadun kehittämisen periaatteiden mukaisesti.
Valmis opas otetaan käyttöön Silmäasema Fennica Oy:n Kotkan ja Sutelan toimipisteissä, ja se on liitetty osaksi näiden kahden liikkeen uusien työntekijöiden perehdytyskansiota. Kopio oppaasta on kuvattuna myös tämän opinnäytetyön loppuosassa.