Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Toimeentulotuen siirron vaikutus palveluprosessiin ja sen laatuun : Kansaneläkelaitos

Nikitin, Lung (2017)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Nikitin_Lung.pdf (520.4Kt)
Lataukset: 


Nikitin, Lung
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten toimeentulotuen perusosan siirtyminen Kansaneläkelaitokseen on vaikuttanut palveluprosessiin ja sen laatuun. Etuuden osa siirtyi kunnilta Kansaneläkelaitokselle vuoden 2017 alusta. Täydentävä ja harkinnanvarainen toimeentulotuki ovat edelleen sosiaalitoimiston päätettävissä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu palvelun ja laadun määrittämiseen.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää ja tutkimus toteutettiin haastatteluina. Tutkimukseen osallistui sosiaaliohjaajia Helsingin alueelta sekä palveluasiantuntijoita Kansaneläkelaitoksen pääkaupunkiseudun asiakaspalvelun tulosryhmästä. Haastatellut sosiaaliohjaajat työskentelivät Kansaneläkelaitokselle kevään ja kesän aikana kehittäjäryhmänä.

Palveluasiantuntijoiden haastatteluissa keskityttiin viiteen eri teemaan: mielekkyyteen, haasteisiin, koulutukseen, palvelumalliin sekä palveluprosessiin. Esille näistä teemoista nousivat asiakaspalvelulähtöisyys, tiedon ja osaamisen ylläpito sekä asiakaspalveluun heijastuvat ongelmat palveluprosessissa. Sosiaaliohjaajien haastattelussa keskityttiin neljään teemaan: palveluprosessiin, eroihin, haasteisiin ja yhteistyön kehittämiseen. Sosiaaliohjaajien haastattelusta esiin nousivat suurimmat erot virastojen välillä, tuen siirrosta aiheutuneet haasteet ja halu kehittää yhteistyötä.

Saatujen tulosten perusteella palveluasiantuntijat haluaisivat aikaa ylläpitääkseen osaamistaan, jotta palvelun taso pysyisi laadukkaana ja asiakkaat saisivat tarvitsemansa avun elämäntilanteen muuttuessa. Kehittäjäryhmä haluaisi parantaa virastojen välistä yhteistyötä erilaisin keinoin tarjoamalla apua ilmenneisiin haasteisiin ja eroavaisuuksiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste