”Kuvionuottimuskari” : Kuvionuottien mahdollisuudet päiväkodissa toteutettavassa musiikkikasvatuksessa
Repo, Maria (2017)
Repo, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091915245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091915245
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa ohjattiin musiikkitoimintaa kuvionuottien avulla pääkaupunkiseudulla sijaitsevan yksityisen päiväkodin 4-5 -vuotiaiden lasten ryhmälle. Kuvionuotit ovat Kaarlo Uusitalon kehittämä vaihtoehtoinen nuotinnusmenetelmä. Kuvionuotit kertovat saman tiedon kuin perinteiset nuotitkin, mutta muotojen ja värien avulla. Niiden avulla myös yksilöt, jotka eivät kykene omaksumaan perinteistä nuottikirjoitusta, voivat soittaa.
Työn tavoitteena oli selvittää kuvionuottien mahdollisuuksia osana varhaisiän musiikkikasvatusta ja lisätä musiikin osuutta päiväkodin arkipäivässä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2017. Toiminnallinen osuus koostui kymmenestä toimintatuokiosta, joilla käytiin läpi musiikkikasvatuksen sisältöjä kuvionuottien avulla. Toiminnallisen osuuden lisäksi työn aikana syntyi vihkonen kuvionuottien mahdollisuuksista päiväkodin musiikkikasvatuksen osana. Työn tietoperusta pohjaa tietoon 4-5 -vuotiaan kehityksestä ja musiikillisesta kehityksestä. Työtä arvioitiin työntekijöille toteutetuilla haastatteluilla sekä suullisella ja kirjallisella palautteella.
Työn perusteella voidaan todeta, että kuvionuotit sopivat hyvin osaksi päiväkodissa toteutettavaa varhaisiän musiikkikasvatusta. Toiminnassa tulee huomioida lapsilähtöisyys ja harjoitusten leikillisyys, joka innostaa lapsia oppimaan. Kuvionuottien tuominen varhaiskasvatukseen kuitenkin edellyttäisi kasvattajille järjestettävää koulutusta menetelmästä sekä sen mahdollisuuksista.
Työn tavoitteena oli selvittää kuvionuottien mahdollisuuksia osana varhaisiän musiikkikasvatusta ja lisätä musiikin osuutta päiväkodin arkipäivässä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2017. Toiminnallinen osuus koostui kymmenestä toimintatuokiosta, joilla käytiin läpi musiikkikasvatuksen sisältöjä kuvionuottien avulla. Toiminnallisen osuuden lisäksi työn aikana syntyi vihkonen kuvionuottien mahdollisuuksista päiväkodin musiikkikasvatuksen osana. Työn tietoperusta pohjaa tietoon 4-5 -vuotiaan kehityksestä ja musiikillisesta kehityksestä. Työtä arvioitiin työntekijöille toteutetuilla haastatteluilla sekä suullisella ja kirjallisella palautteella.
Työn perusteella voidaan todeta, että kuvionuotit sopivat hyvin osaksi päiväkodissa toteutettavaa varhaisiän musiikkikasvatusta. Toiminnassa tulee huomioida lapsilähtöisyys ja harjoitusten leikillisyys, joka innostaa lapsia oppimaan. Kuvionuottien tuominen varhaiskasvatukseen kuitenkin edellyttäisi kasvattajille järjestettävää koulutusta menetelmästä sekä sen mahdollisuuksista.