Perehdytysmateriaalien luominen palvelumuotoilun avulla. Case: Kahvila X
Lahti, Marianne; Lam, Jonna (2017)
Lahti, Marianne
Lam, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315698
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kolme erilaista perehdytysmateriaalia kahvila X:lle. Ensimmäisenä luotiin päivitetty versio perehdytyskansiosta kahvila X:n toimipisteelle. Perehdytyskansion materiaalista tehtiin tiivistetympi perehdytysmateriaali kahvila X:ssä aloittaville kesätyöntekijöille ja viimeisenä luotiin yhden sivun mittainen tiivistelmä perehdytyksestä vuokratyöntekijöille.
Opinnäytetyössä perehdytysmateriaalien työstäminen kahvila X:lle tuli toiveena toimeksiantajalta. Kahvila X:n nykyiset perehdytysmateriaalit eivät vastanneet kahvilan tarpeita ja tästä syystä kahvila X:n toimipisteelle haluttiin luoda omat, toimipaikkakohtaiset perehdytysmateriaalit. Perehdytysmateriaaleista rakennettiin selkeämpi kokonaisuus, joka helpottaisi materiaalien hyödyntämistä. Kahvilan työntekijöiden näkökulmasta nykyisiä perehdytysmateriaaleja oli vaikea hyödyntää päivittäisessä työssä. Materiaaleissa huomioitiin monia epäkohtia, joihin kaivattiin päivitystä ja yhtenevää kokonaisuutta. Materiaaleista haluttiin luoda selkeämpi kokonaisuus, joka toimisi apuvälineenä ja tukimateriaalina työntekijöiden päivittäisessä työssä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdyttämisen määritelmää, työnopastusta, työturvallisuuteen liittyviä lainsäädännöllisiä tekijöitä ja toimintaympäristön ymmärtämistä. Opinnäytetyö etenee Stefan Moritzin palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaan kahdessa eri vai-heessa eli ymmärrä ja kehitä –vaiheissa. Ymmärrä -vaiheen aikana kerättiin neljän tutkimusmenetelmän avulla tietoa kahvila X:n nykyisestä perehdytyksestä ja sen laadusta. Menetelminä käytettiin ohjauskeskustelua, sähköistä kyselylomaketta, toisen kahvilan perehdytystilaisuuden benchmarkingia sekä uuden työntekijän teemahaastattelua. Ymmärrä –vaiheesta saatujen tulosten avulla siirryttiin kehittämään ideoita perehdytysmateriaalien työstämisestä. Kehitä -vaiheen aikana käytettiin 5 x miksi -ideointimenetelmää. Kehitä -vaiheessa saatiin selville, että kahvila X:llä oli tarvetta yksityiskohtaisemmille perehdytysmateriaaleille. Perehdytysmateriaalien sisältöön haluttiin lisätä ja kohdentaa yksityiskohtaisempaa asiasisältöä kahvila X:stä sekä sen toiminnasta. Kehitä -vaiheen aikana luotiin kolme erilaista perehdytysmateriaalia kahvila X:n käyttöön. Perehdytysmateriaalien pohjana hyödynnettiin ymmärrä –vaiheen aikana kerättyä tietoa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voitaneen todeta, että perehdytyksellä on tulevaisuudessa tärkeä merkitys niin työntekijälle kuin itse perehdyttäjälle. Perehdytysmateriaalien avulla voidaan lisätä työntekijöiden itsevarmuutta omasta ammattitaidostaan sekä osaamisestaan. Perehdytyksellä voidaan myös helpottaa työntekijöitä sisäistämään työpaikan toimintatavat, työturvallisuuteen liittyvät asiat sekä rohkaisemaan työntekijöitä toimimaan uudessa työympäristössä omatoimisesti.
Opinnäytetyössä perehdytysmateriaalien työstäminen kahvila X:lle tuli toiveena toimeksiantajalta. Kahvila X:n nykyiset perehdytysmateriaalit eivät vastanneet kahvilan tarpeita ja tästä syystä kahvila X:n toimipisteelle haluttiin luoda omat, toimipaikkakohtaiset perehdytysmateriaalit. Perehdytysmateriaaleista rakennettiin selkeämpi kokonaisuus, joka helpottaisi materiaalien hyödyntämistä. Kahvilan työntekijöiden näkökulmasta nykyisiä perehdytysmateriaaleja oli vaikea hyödyntää päivittäisessä työssä. Materiaaleissa huomioitiin monia epäkohtia, joihin kaivattiin päivitystä ja yhtenevää kokonaisuutta. Materiaaleista haluttiin luoda selkeämpi kokonaisuus, joka toimisi apuvälineenä ja tukimateriaalina työntekijöiden päivittäisessä työssä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdyttämisen määritelmää, työnopastusta, työturvallisuuteen liittyviä lainsäädännöllisiä tekijöitä ja toimintaympäristön ymmärtämistä. Opinnäytetyö etenee Stefan Moritzin palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaan kahdessa eri vai-heessa eli ymmärrä ja kehitä –vaiheissa. Ymmärrä -vaiheen aikana kerättiin neljän tutkimusmenetelmän avulla tietoa kahvila X:n nykyisestä perehdytyksestä ja sen laadusta. Menetelminä käytettiin ohjauskeskustelua, sähköistä kyselylomaketta, toisen kahvilan perehdytystilaisuuden benchmarkingia sekä uuden työntekijän teemahaastattelua. Ymmärrä –vaiheesta saatujen tulosten avulla siirryttiin kehittämään ideoita perehdytysmateriaalien työstämisestä. Kehitä -vaiheen aikana käytettiin 5 x miksi -ideointimenetelmää. Kehitä -vaiheessa saatiin selville, että kahvila X:llä oli tarvetta yksityiskohtaisemmille perehdytysmateriaaleille. Perehdytysmateriaalien sisältöön haluttiin lisätä ja kohdentaa yksityiskohtaisempaa asiasisältöä kahvila X:stä sekä sen toiminnasta. Kehitä -vaiheen aikana luotiin kolme erilaista perehdytysmateriaalia kahvila X:n käyttöön. Perehdytysmateriaalien pohjana hyödynnettiin ymmärrä –vaiheen aikana kerättyä tietoa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voitaneen todeta, että perehdytyksellä on tulevaisuudessa tärkeä merkitys niin työntekijälle kuin itse perehdyttäjälle. Perehdytysmateriaalien avulla voidaan lisätä työntekijöiden itsevarmuutta omasta ammattitaidostaan sekä osaamisestaan. Perehdytyksellä voidaan myös helpottaa työntekijöitä sisäistämään työpaikan toimintatavat, työturvallisuuteen liittyvät asiat sekä rohkaisemaan työntekijöitä toimimaan uudessa työympäristössä omatoimisesti.