Ohjaustilanteessa annettu emotionaalinen tuki - estävät ja edistävät tekijät perhehoitotyön ohjauksessa Jorvin L1 osastolla
Wahlroos, Julia; Korhonen, Maria; Järvi, Tiina (2017)
Wahlroos, Julia
Korhonen, Maria
Järvi, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101716114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101716114
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Jorvin L1 osaston kanssa. Opinnäytetyö on osa Laurean Ohjaus hoitotyössä –hanketta, jonka tavoitteena on kehittää hoitotyön henkilökunta-, opiskelija- ja potilasohjausta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä on ohjaustilanteessa annettu emotionaalinen tuki ja mitkä ovat sitä edistävät ja estävät tekijät Jorvin L1 osastolla. Tavoitteena oli kehittää hoitotyötä ja potilas- ja perheohjausta kyseisellä osastolla.
Opinnäytetyön taustateoria koottiin kirjallisuuskatsauksella emotionaalisesta tuesta ja sen merkityksestä ohjauksessa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin ja analysoitiin laadullista lähestymistapaa hyödyntäen. Osaston yksitoista (11) hoitotyöntekijää vastasi anonyymisti kirjalliseen puolistrukturoituun kyselylomakkeeseen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuskysymyksiä opinnäytetyössä oli kolme (3): Mitä on ohjaustilanteessa annettu emotionaalinen tuki? Mitä ovat emotionaalisen tuen antamisen edistävät tekijät? Mitä ovat emotionaalisen tuen antamisen estävät tekijät? Tämän opinnäytetyön aineistosta nousseita emotionaaliseen tukeen vaikuttavia tekijöitä olivat hoitajalähtöiset tekijät, potilaslähtöiset tekijät, hoitoympäristöön liittyvät tekijät, hoitotyön laatuun liittyvät tekijät, vuorovaikutustilanne ja voimavaroja tukeva työote hoitotyössä. Tulokset, jotka olivat johdettu tutkimuskysymyksistä ja teoriasta käsin, pohjautuvat näihin yläluokkiin.
Jatkossa aihepiiriin liittyvää tutkimusta voisi syventää koskemaan useampaa eri lastenosastoa HUS:n sairaaloissa. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi olla perheen näkökulmasta se, millaista on hoitajilta saatu emotionaalinen tuki ohjaustilanteessa.
Opinnäytetyön taustateoria koottiin kirjallisuuskatsauksella emotionaalisesta tuesta ja sen merkityksestä ohjauksessa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin ja analysoitiin laadullista lähestymistapaa hyödyntäen. Osaston yksitoista (11) hoitotyöntekijää vastasi anonyymisti kirjalliseen puolistrukturoituun kyselylomakkeeseen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuskysymyksiä opinnäytetyössä oli kolme (3): Mitä on ohjaustilanteessa annettu emotionaalinen tuki? Mitä ovat emotionaalisen tuen antamisen edistävät tekijät? Mitä ovat emotionaalisen tuen antamisen estävät tekijät? Tämän opinnäytetyön aineistosta nousseita emotionaaliseen tukeen vaikuttavia tekijöitä olivat hoitajalähtöiset tekijät, potilaslähtöiset tekijät, hoitoympäristöön liittyvät tekijät, hoitotyön laatuun liittyvät tekijät, vuorovaikutustilanne ja voimavaroja tukeva työote hoitotyössä. Tulokset, jotka olivat johdettu tutkimuskysymyksistä ja teoriasta käsin, pohjautuvat näihin yläluokkiin.
Jatkossa aihepiiriin liittyvää tutkimusta voisi syventää koskemaan useampaa eri lastenosastoa HUS:n sairaaloissa. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi olla perheen näkökulmasta se, millaista on hoitajilta saatu emotionaalinen tuki ohjaustilanteessa.