Tunnelorupussi päiväkoti Polkuun
Turunen, Maria; Kulonen, Anna-Leena (2017)
Turunen, Maria
Kulonen, Anna-Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616339
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tunnetyön ja lorupussimenetelmän yhdistävä materiaali espoolaiseen päiväkoti Polkuun. Tunnelorupussista suunniteltiin varhaiskasvatukseen suunnattu työväline, joka tutustuttaa lapsia perustunteisiin (mm. ilo, suru, pelko, aggressio). Kuvien ja lorujen tunteet valittiin siten, että ne voisivat auttaa lapsia aikuisten ohjauksella ymmärtämään omia tunteitaan. Materiaalilta toivottiin myös helppokäyttöisyyttä. Yhteistyöpäiväkodin arvot ja visuaalinen ilme vaikuttivat osaltaan työn kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriapohjassa keskityttiin lasten tunne-elämän kehitykseen ja tunteiden säätelyn perustaan sekä kasvattajan tehtävään lapsen tunne-elämän kehityksen tukijana. Myös kulttuurinen näkökulma tunne-elämään huomioitiin, sillä se vaikuttaa kasvattajan toimintaan ja sitä kautta tunne-elämän kehitykseen. Koska kehittämisessä haluttiin mukaan myös lasten näkökulma, valikoitui lasten osallisuus yhdeksi osaksi kirjoitettua teoriaa. Materiaalin kehittäminen aloitettiin teoriapohjan kirjoittamisen jälkeen. Tunnelorupussia kehitettiin saatujen toiveiden ja palautteen pohjalta perustuen lasten ideoihin. Toteutusvaiheessa arvioitiin lorujen luettavuutta ja tunteiden tunnistettavuutta. Tehtyjen havaintojen pohjalta materiaalia työstettiin eteenpäin. Valmis materiaali toteutettiin yhteistyöpäiväkodin käyttöön.
Materiaali saatiin toteutettua toiveiden mukaiseksi ja se sopi päiväkoti Polun arvoihin ja ilmeeseen. Kortit saatiin onnistumaan siten, että niitä voi hyödyntää yhdessä myös muiden tunnetyömenetelmien kanssa. Materiaalin yhdistäminen lorupussimenetelmään tuo sille tavoitteiden mukaisen helppokäyttöisyyden. Lorupussimenetelmää voisi edelleen kehittää tekemällä tunnelorupussin käyttöarviointia myös muissa päiväkodeissa ja saadun palautteen pohjalta jatkaa materiaalin työstämistä. Materiaalia voisi kehittää myös varhaiskasvatuksessa käytettävän tunnekirjan muotoon.
Opinnäytetyön teoriapohjassa keskityttiin lasten tunne-elämän kehitykseen ja tunteiden säätelyn perustaan sekä kasvattajan tehtävään lapsen tunne-elämän kehityksen tukijana. Myös kulttuurinen näkökulma tunne-elämään huomioitiin, sillä se vaikuttaa kasvattajan toimintaan ja sitä kautta tunne-elämän kehitykseen. Koska kehittämisessä haluttiin mukaan myös lasten näkökulma, valikoitui lasten osallisuus yhdeksi osaksi kirjoitettua teoriaa. Materiaalin kehittäminen aloitettiin teoriapohjan kirjoittamisen jälkeen. Tunnelorupussia kehitettiin saatujen toiveiden ja palautteen pohjalta perustuen lasten ideoihin. Toteutusvaiheessa arvioitiin lorujen luettavuutta ja tunteiden tunnistettavuutta. Tehtyjen havaintojen pohjalta materiaalia työstettiin eteenpäin. Valmis materiaali toteutettiin yhteistyöpäiväkodin käyttöön.
Materiaali saatiin toteutettua toiveiden mukaiseksi ja se sopi päiväkoti Polun arvoihin ja ilmeeseen. Kortit saatiin onnistumaan siten, että niitä voi hyödyntää yhdessä myös muiden tunnetyömenetelmien kanssa. Materiaalin yhdistäminen lorupussimenetelmään tuo sille tavoitteiden mukaisen helppokäyttöisyyden. Lorupussimenetelmää voisi edelleen kehittää tekemällä tunnelorupussin käyttöarviointia myös muissa päiväkodeissa ja saadun palautteen pohjalta jatkaa materiaalin työstämistä. Materiaalia voisi kehittää myös varhaiskasvatuksessa käytettävän tunnekirjan muotoon.