Sisäinen viestintä – Case Lähivakuutus-ryhmän vapaaehtoisten henkilövahinkojen hajautettu korvaustoiminto
Hänninen, Heidi-Maria (2010)
Hänninen, Heidi-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047767
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohdeyritys on vakuutusalalla toimiva Lähivakuutus-ryhmä ja tutkimuskohteena vapaaehtoisten henkilövahinkojen hajautettu korvaustoiminto. Vapaaehtoisten henkilövahinkojen korvauspalvelu hoidetaan ympäri Suomea sijaitsevissa lähivakuutusyhdistyksissä sekä Lähivakuutus-ryhmän LÄHI-keskuksessa sijaitsevassa vapaaehtoisten henkilövahinkojen yksikössä. Korvaustoiminnon hajauttamisen myötä pääkonttorissa sijaitsevasta korvauspalveluyksiköstä on tullut ikään kuin tukiorganisaatio, joka antaa korvausneuvontaa ympäri Suomea lähivakuutusyhdistyksissä työskenteleville korvauskäsittelijöille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten sisäistä viestintää voitaisiin kehittää tukiorganisaation vapaaehtoisten henkilövahinkojen korvauskäsittelijöiden ja yhdistysten korvauskäsittelijöiden välillä. Tarkoituksena oli saada selville, onko viestintä tällä hetkellä mahdollisimman tehokasta. Viestinnän tehokkuutta mitattiin muun muassa ajantasaisuuden, virheettömyyden, hyödyllisyyden, ymmärrettävyyden ja vuorovaikutteisuuden kautta. Tutkimuksen pääongelma oli, miten sisäistä viestintää voitaisiin kehittää hajakäsittelijöiden ja tukiorganisaation korvauskäsittelijöiden välillä. Pääongelmaa lähestyttiin vastaamalla seuraaviin alaon-gelmiin: mikä on viestinnän nykytilanne, kuinka tyytyväisiä tiedonkulkuun ja tiedon sisältöön ollaan yleisesti sekä kuinka toimivia nykyiset viestintäkanavat ovat.
Tämän työn teoriaosuudessa keskityttiin ainoastaan horisontaaliseen viestintään ja vertikaalinen viestintä oli rajattu työn ulkopuolelle. Teoriaosuudessa tarkasteltiin ennen kaikkea tekijöitä, jotka vaikuttavat sisäisen viestinnän tehokkuuteen ja sen mittaamiseen. Näitä asioita tarkasteltaessa nousivat esille käsitteet viestintäkanavat, tiedon kulku ja viestintätyytyväisyys, joihin syvennyttiin enemmän teoriaosuudessa.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja kyseessä oli kokonaistutkimus. Kaikille Lähivakuutusyhdistysten vapaaehtoisten henkilövahinkojen korvauskäsittelijöille lähetettiin kyselylomake sähköpostitse. Tutkimustyypin valintaan liittyi olennaisesti tutkimusjoukon hajaantuneisuus. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 26 korvauskäsittelijää 40:stä ja näin ollen vastausprosentiksi saatiin 65 %. Tutkimuksen kyselylomake tehtiin ja tulokset analysoitiin taulukkomuotoon Webropol- kysely- ja tiedonkeruusovelluksen avulla.
Tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa voidaan todeta, että tällä hetkellä sisäiseen viestintään ollaan tyytyväisiä hajakorvauskäsittelijöiden keskuudessa. Yhdistysten korvauskäsittelijöiden korvausneuvonnan tarve on kuitenkin viikoittaista, vaikka korvausohjeet koetaan erittäin selkeiksi ja hyödyllisiksi. Tukiorganisaation korvauskäsittelijöiden tavoitettavuus ja viestintäkanavien tehokkaampi käyttö olivat selkeästi esille nousevat asiat, joita tulisi kehittää. Vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön tulisi myös käyttää voimavaroja, etenkin kun työskennellään hajautetussa toimintaympäristössä. Tämä tutkimus oli ensimmäinen, joka hajautetussa korvaustoiminnossa on tehty, mutta siihen ei tulisi tyytyä vaan tutkimuksia tulisi jatkossakin tehdä tasaisin väliajoin korvauskäsittelyprosessin tehostamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten sisäistä viestintää voitaisiin kehittää tukiorganisaation vapaaehtoisten henkilövahinkojen korvauskäsittelijöiden ja yhdistysten korvauskäsittelijöiden välillä. Tarkoituksena oli saada selville, onko viestintä tällä hetkellä mahdollisimman tehokasta. Viestinnän tehokkuutta mitattiin muun muassa ajantasaisuuden, virheettömyyden, hyödyllisyyden, ymmärrettävyyden ja vuorovaikutteisuuden kautta. Tutkimuksen pääongelma oli, miten sisäistä viestintää voitaisiin kehittää hajakäsittelijöiden ja tukiorganisaation korvauskäsittelijöiden välillä. Pääongelmaa lähestyttiin vastaamalla seuraaviin alaon-gelmiin: mikä on viestinnän nykytilanne, kuinka tyytyväisiä tiedonkulkuun ja tiedon sisältöön ollaan yleisesti sekä kuinka toimivia nykyiset viestintäkanavat ovat.
Tämän työn teoriaosuudessa keskityttiin ainoastaan horisontaaliseen viestintään ja vertikaalinen viestintä oli rajattu työn ulkopuolelle. Teoriaosuudessa tarkasteltiin ennen kaikkea tekijöitä, jotka vaikuttavat sisäisen viestinnän tehokkuuteen ja sen mittaamiseen. Näitä asioita tarkasteltaessa nousivat esille käsitteet viestintäkanavat, tiedon kulku ja viestintätyytyväisyys, joihin syvennyttiin enemmän teoriaosuudessa.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja kyseessä oli kokonaistutkimus. Kaikille Lähivakuutusyhdistysten vapaaehtoisten henkilövahinkojen korvauskäsittelijöille lähetettiin kyselylomake sähköpostitse. Tutkimustyypin valintaan liittyi olennaisesti tutkimusjoukon hajaantuneisuus. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 26 korvauskäsittelijää 40:stä ja näin ollen vastausprosentiksi saatiin 65 %. Tutkimuksen kyselylomake tehtiin ja tulokset analysoitiin taulukkomuotoon Webropol- kysely- ja tiedonkeruusovelluksen avulla.
Tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa voidaan todeta, että tällä hetkellä sisäiseen viestintään ollaan tyytyväisiä hajakorvauskäsittelijöiden keskuudessa. Yhdistysten korvauskäsittelijöiden korvausneuvonnan tarve on kuitenkin viikoittaista, vaikka korvausohjeet koetaan erittäin selkeiksi ja hyödyllisiksi. Tukiorganisaation korvauskäsittelijöiden tavoitettavuus ja viestintäkanavien tehokkaampi käyttö olivat selkeästi esille nousevat asiat, joita tulisi kehittää. Vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön tulisi myös käyttää voimavaroja, etenkin kun työskennellään hajautetussa toimintaympäristössä. Tämä tutkimus oli ensimmäinen, joka hajautetussa korvaustoiminnossa on tehty, mutta siihen ei tulisi tyytyä vaan tutkimuksia tulisi jatkossakin tehdä tasaisin väliajoin korvauskäsittelyprosessin tehostamiseksi.