”Parempi vaihtoehto kuin olla kaltereiden takana” : Hämeen yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijöiden ja asiakkaiden kokemuksia valvontarangaistuksesta
Virtala, Nina; Saukkonen, Emilia; Hämäläinen, Emma (2017)
Virtala, Nina
Saukkonen, Emilia
Hämäläinen, Emma
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616601
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli tutkia valvontarangaistuksesta saatuja kokemuksia. Laadullisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tehdä haastattelututkimus, jonka avulla selvitimme työntekijöiden sekä asiakkaiden kokemuksia valvontarangaistuksesta.
Toimeksiantajanamme toimi Hämeen yhdyskuntaseuraamustoimisto. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä tietoa Hämeen yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijöiltä sekä valvontarangaistusta suorittavilta asiakkailta. Näiden tietojen avulla toimeksiantajamme pystyy kehittämään rangaistusajan sisältöä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi.
Haastattelimme kahta Hämeen yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijää, sekä kolmea valvontarangaistusta suorittavaa henkilöä. Haastattelujen menetelmänä käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun teemoina asiakkaiden haastattelussa olivat valvojan rooli ja merkitys, informointi rangaistusajan sisällöstä, kokemukset tuesta ja tuen tarpeista sekä hyvinvointi ja sosiaaliset suhteet. Työntekijöiden haastattelussa teemat olivat valvojan rooli ja merkitys, informointi rangaistusajan sisällöstä sekä tuen ja kontrollin näyttäytyminen valvontarangaistusta suorittavien kanssa työskennellessä. Aineiston analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi.
Haastattelun tuloksissa näkyi asiakkaiden sekä työntekijöiden ajatusten samankaltaisuus. Asiakkaat kokivat valvontarangaistusaikana saadun informaation sekä tuen riittävänä ja valvojan rooli asiakkaiden tukemisessa rangaistusaikana koettiin erittäin myönteisenä. Työntekijöiden vastaukset vastasivat asiakkaiden kokemuksia.
Toimeksiantajanamme toimi Hämeen yhdyskuntaseuraamustoimisto. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä tietoa Hämeen yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijöiltä sekä valvontarangaistusta suorittavilta asiakkailta. Näiden tietojen avulla toimeksiantajamme pystyy kehittämään rangaistusajan sisältöä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi.
Haastattelimme kahta Hämeen yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijää, sekä kolmea valvontarangaistusta suorittavaa henkilöä. Haastattelujen menetelmänä käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun teemoina asiakkaiden haastattelussa olivat valvojan rooli ja merkitys, informointi rangaistusajan sisällöstä, kokemukset tuesta ja tuen tarpeista sekä hyvinvointi ja sosiaaliset suhteet. Työntekijöiden haastattelussa teemat olivat valvojan rooli ja merkitys, informointi rangaistusajan sisällöstä sekä tuen ja kontrollin näyttäytyminen valvontarangaistusta suorittavien kanssa työskennellessä. Aineiston analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi.
Haastattelun tuloksissa näkyi asiakkaiden sekä työntekijöiden ajatusten samankaltaisuus. Asiakkaat kokivat valvontarangaistusaikana saadun informaation sekä tuen riittävänä ja valvojan rooli asiakkaiden tukemisessa rangaistusaikana koettiin erittäin myönteisenä. Työntekijöiden vastaukset vastasivat asiakkaiden kokemuksia.