Rikoslain 10 luku hyödyn menettäminen
Huittinen, Lauri (2017)
Huittinen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816718
Tiivistelmä
Rikoslain 10 luvun hyödyn ja laajennetun hyödyn menettämistä, sekä laajennettuä hyötyä koskevat menettelysäännökset kokivat merkittäviä uudistuksia vuonna 2016. Hyödyn menettämistä koskevien säännösten uudistus perustui Euroopan unionin vuonna 2014 antamaan rikoksentekovälineiden ja rikoshyödyn jäädyttämisestä ja menetetyksi tuomitsemisesta Euroopan unionissa koskevaan direktiiviin, jonka tavoitteena on lähentää jäsenvaltioiden lainsäädäntöä menettämisseuraamusten osalta ja tehostaa hyödyn poisottamista unionin alueella. Samalla menettämisseuraamuksia koskevaan menettelysäännöksen lisättiin laajennetun hyödyn menettämistä koskeva käänteinen todistustaakka.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää oikeuslähteiden ja syyttäjille kohdistettujen haastatteluiden avulla, miten rikoslain 10 luku on muuttunut ja mitkä ovat olleet keskeiset muutokset säännöksissä. Työssä selvitettiin, mikä on lakimuutoksen tausta, keskeiset muutokset ja onko lakimuutoksella vaikutusta syyttäjien tekemään syyteharkintaprosessiin. Erityisesti opinnäytetyössä syvennyttiin laajennetun hyödyn (RL 10:3) poisottamista koskevan säädöksen, sekä menettämisseuraamuksia koskevan menettelysäännöksen (RL 10:9) laajennettua hyödyn menettämistä koskevaan uudistukseen käännetyn todistustaakan osalta.
Opinnäytetyön perusteella hyödyn menettämistä (RL 10:2) koskevaan säädökseen on kirjoitettu auki hyötyä koskeva määritelmä, sekä tuotu lakitasolle vallitsevaa oikeuskäytäntöä. Keskeisin käytännön uudistus tutkimuksen ja tehtyjen haastattelujen perusteella oli konfiskaatiopiirin laajentuminen henkilöihin, jotka vastaanottavat hyötyä avustaakseen rikoksentekijää vahingonkorvauksen tai menettämiseuraamuksen välttämiseksi.
Tutkimuksen perusteella laajennettua hyötyä koskevan (RL 10:9) käännetyn todistustaakan osalta asiantuntijat ovat suhtautuneet varauksella käännetyn todistutaakan käyttöönottoon lainsäädännössä ja tätä on vastustettu sekä asetettu kritiikkiä laajalti lainvalmistelun yhteydessä.
Tutkimuksesta on kuitenkin johdettavissa, että käännetty todistustaakka ei kuitenkaan näyttele syyttäjän työn näkökulmasta merkittävää muutosta. Syyttäjän on edelleen huolehdittava, että tarvittava näyttö tulee hankkia menettämisseuraamuksen perusteista huomioiden, että vaikka vastaaja esittäisikin näyttöä omaisuuden laillisesta lähteestä, kääntyy todistustaakka edelleen syyttäjälle, jonka täytyy edelleen näyttää toteen vaatimuksensa perusta. Edelleen tutkimuksesta on johdettavissa, että käännetty todistustaakka ei loukkaa syyttömysolettamaa tai aiheuta ristiriitaa itsekriminoinsuojan osalta, harkintaa tulee käyttää milloin todistustaakka voidaan kääntää vastaajalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää oikeuslähteiden ja syyttäjille kohdistettujen haastatteluiden avulla, miten rikoslain 10 luku on muuttunut ja mitkä ovat olleet keskeiset muutokset säännöksissä. Työssä selvitettiin, mikä on lakimuutoksen tausta, keskeiset muutokset ja onko lakimuutoksella vaikutusta syyttäjien tekemään syyteharkintaprosessiin. Erityisesti opinnäytetyössä syvennyttiin laajennetun hyödyn (RL 10:3) poisottamista koskevan säädöksen, sekä menettämisseuraamuksia koskevan menettelysäännöksen (RL 10:9) laajennettua hyödyn menettämistä koskevaan uudistukseen käännetyn todistustaakan osalta.
Opinnäytetyön perusteella hyödyn menettämistä (RL 10:2) koskevaan säädökseen on kirjoitettu auki hyötyä koskeva määritelmä, sekä tuotu lakitasolle vallitsevaa oikeuskäytäntöä. Keskeisin käytännön uudistus tutkimuksen ja tehtyjen haastattelujen perusteella oli konfiskaatiopiirin laajentuminen henkilöihin, jotka vastaanottavat hyötyä avustaakseen rikoksentekijää vahingonkorvauksen tai menettämiseuraamuksen välttämiseksi.
Tutkimuksen perusteella laajennettua hyötyä koskevan (RL 10:9) käännetyn todistustaakan osalta asiantuntijat ovat suhtautuneet varauksella käännetyn todistutaakan käyttöönottoon lainsäädännössä ja tätä on vastustettu sekä asetettu kritiikkiä laajalti lainvalmistelun yhteydessä.
Tutkimuksesta on kuitenkin johdettavissa, että käännetty todistustaakka ei kuitenkaan näyttele syyttäjän työn näkökulmasta merkittävää muutosta. Syyttäjän on edelleen huolehdittava, että tarvittava näyttö tulee hankkia menettämisseuraamuksen perusteista huomioiden, että vaikka vastaaja esittäisikin näyttöä omaisuuden laillisesta lähteestä, kääntyy todistustaakka edelleen syyttäjälle, jonka täytyy edelleen näyttää toteen vaatimuksensa perusta. Edelleen tutkimuksesta on johdettavissa, että käännetty todistustaakka ei loukkaa syyttömysolettamaa tai aiheuta ristiriitaa itsekriminoinsuojan osalta, harkintaa tulee käyttää milloin todistustaakka voidaan kääntää vastaajalle.