Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ryhmäkodin psykososiaalinen tuki apuna Suomeen sopeutumisessa : yksintulleiden alaikäisten afgaanipoikien kokemuksia turvapaikanhakuprosessin aikana

Koli, Sari (2017)

 
Avaa tiedosto
Koli_Sari.pdf (647.2Kt)
Lataukset: 


Koli, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816730
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yksin Suomeen tulleiden alaikäisten afgaani-turvapaikanhakijoiden kokemuksia ryhmäkodissa saadusta psykososiaalisesta tuesta ja sen vaikutuksista heidän sopeutumiseensa Suomeen. Tavoitteena oli tuottaa ryhmäkodille tietoa siitä, kuinka he olivat onnistuneet sopeutumista tukevassa työssään, ja antaa mahdollisia kehitysehdotuksia alaikäisten turvapaikanhakijoiden kanssa työskentelyyn.

Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat yksintullut alaikäinen afgaani-turvapaikanhakija, sopeutuminen ja psykososiaalinen tuki. Laadullinen tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla. Viittä ryhmäkodissa asuvaa 15–16 –vuotiasta hazara-taustaista afgaanipoikaa haastateltiin loka-marraskuussa 2016. Aineisto analysoitiin teemoittain teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Teemoiksi muodostuivat perushoiva, ihmissuhteet, iän mukaisen kehityksen tukeminen ja kulttuurisensitiivisyys.

Tulosten mukaan ryhmäkodin psykososiaalinen tuki koettiin perushoivan osalta hyväksi ja sopeutumista tukevaksi. Muiden teemojen sisällä oli sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Omaohjaajasysteemi koettiin hyväksi ja käytännössä osittain toimivaksi, ja ryhmäkodin muilta nuorilta saatu vertaistuki sopeutumista edistäväksi. Tiedonsaanti nuorten arjen asioista oli hyvää, ja jokainen tunsi kuuluvansa Suomessa johonkin, joko ryhmäkodin yhteisöön tai yleisemmin suomalaiseen yhteiskuntaan. Koetut puutteet liittyivät psyykkisen ja emotionaalisen tuen määrään ja laatuun. Oman uskonnon ja kulttuurin harjoittamisen mahdollisuus koettiin tärkeäksi ja sopeutumista tukevaksi asiaksi, kun taas kulttuurierojen huomioimisessa olisi ollut parantamisen varaa. Saman etnisen taustan omaavien ohjaajien kielen ja kulttuurin tuntemus helpotti sopeutumista.

Saadut tulokset lähinnä vahvistavat aiempaa tutkimustietoa siitä, millaisiin asioihin ryhmäkodin psykososiaalisen tuen piirissä erityisesti tulisi kiinnittää huomiota, jotta sopeutuminen olisi helpompaa. Tuen osa-alueita tulee painottaa turvapaikkaprosessin vaiheen, lapsen tilanteen ja kehitysvaiheen sekä mahdollisen kriisin vaiheen mukaisesti. Jokaiselle lapselle tulee muodostua turvallinen kiintymyssuhde ainakin yhteen ryhmäkodin aikuiseen. Henkilökunnan tulisi olla kulttuurisensitiivisiä moniosaajia, jotta perusasioiden ja käytännön tuen lisäksi psykososiaalinen tuki kattaisi myös lasten psyykkiset ja emotionaaliset tarpeet. Jatkossa voisi tutkia sopeutumista edistäneitä hyviä käytäntöjä ryhmäkodin ulkopuolelta, kuten tuki- ja kummiperhetoimintaa tai yksintulleiden aikuistuneiden maahanmuuttajien tarjoamaa vertaistukea.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste