Turvakodin työntekijöiden ja asiakkaiden näkemyksiä turvakotijakson jälkeisestä tuesta
Reittonen, Anniina; Yläpihlajajärvi, Iina (2017)
Reittonen, Anniina
Yläpihlajajärvi, Iina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää turvakotijakson jälkeisen tuen riittävyyttä turvakodissa olleiden asiakkaiden sekä turvakodin työntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena on ollut selvittää, vastaavatko erilaiset palvelut turvakotijakson jälkeiseen tuen tarpeeseen asiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi on selvitetty työntekijöiden näkemyksiä tuen tarpeesta, tarjonnasta ja tukeen ohjaamisesta. Tavoitteena on ollut tuottaa tietoa ja kehitysideoita turvakotityöskentelyyn sekä tukipalveluihin ohjaamiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä on luotu pohjaa opinnäytetyölle keskeisten aiheeseen liittyvien käsitteiden avaamisella.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja haastattelut on tehty yhdessä Suomen turvakodissa. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti sisällönanalyysilla. Aineiston mukaiset tulokset osoittavat, että asiakkaiden ja työntekijöiden mielestä tukipalveluita on riittävästi tarjolla, vaikka toisinaan niihin pääseminen voi kestää liian kauan asiakkaan akuuttiin tilanteeseen nähden. Tutkimuksessa havaittiin myös, että turvakotijakson jälkeisiin palveluihin ohjaamisessa ei ole yhtenäistä käytäntöä, mikä voi johtaa ohjauksen puuttumiseen tilanteessa, jossa asiakas päättää asiakkuuden yllättäen.
Kaikki asiakkaat eivät kuitenkaan ole valmiita vastaanottamaan tukea ja irrottautumaan väkivallasta turvakotijakson aikana tai sen jälkeen. Yksilölliset erot ovat suuria. Asiakkaiden kehittämisehdotuksissa tuli ilmi tarve työntekijöiden läsnäololle enemmän turvakodissa oloaikana, tukiverkoston kartoittaminen sekä lapsiin liittyvät tarpeet, kuten keskustelut lasten kanssa ja apu lastenhoidossa.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja haastattelut on tehty yhdessä Suomen turvakodissa. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti sisällönanalyysilla. Aineiston mukaiset tulokset osoittavat, että asiakkaiden ja työntekijöiden mielestä tukipalveluita on riittävästi tarjolla, vaikka toisinaan niihin pääseminen voi kestää liian kauan asiakkaan akuuttiin tilanteeseen nähden. Tutkimuksessa havaittiin myös, että turvakotijakson jälkeisiin palveluihin ohjaamisessa ei ole yhtenäistä käytäntöä, mikä voi johtaa ohjauksen puuttumiseen tilanteessa, jossa asiakas päättää asiakkuuden yllättäen.
Kaikki asiakkaat eivät kuitenkaan ole valmiita vastaanottamaan tukea ja irrottautumaan väkivallasta turvakotijakson aikana tai sen jälkeen. Yksilölliset erot ovat suuria. Asiakkaiden kehittämisehdotuksissa tuli ilmi tarve työntekijöiden läsnäololle enemmän turvakodissa oloaikana, tukiverkoston kartoittaminen sekä lapsiin liittyvät tarpeet, kuten keskustelut lasten kanssa ja apu lastenhoidossa.