Fyysinen ergonomia myymälätyöskentelyssä, CASE: JYSK Oy
Laivo, Maija (2017)
Laivo, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016861
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä kysely fyysisestä ergonomiasta toimeksiantajan myymälätyöntekijöille. Sen tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan fyysistä ergonomian nykytilaa myymälätyöskentelyssä ja miten toimeksiantajan työntekijät kokevat fyysisen ergonomian toteutuneen työpaikallaan. Toimeksiantajana toimii JYSK Oy, joka on kansainvälisesti yksi johtavimmistahuonekaluketjuista, mikä myy ”Kaikkea kotiin”. JYSK Oy on perustettu vuonna 1979 ja Suomeen ensimmäinen JYSKin liike perustettiin vuonna 1995.
Toimeksiantaja ei ole koskaan varsinaisesti perehtynyt ja käsitellyt työergonomia-asiaa yhdessä työntekijöiden kanssa. Tämän takia fyysisen ergonomian kysely myymälätyöntekijöille oli ajankohtainen aihe, jonka tulokset mahdollisuuksien mukaan auttavat toimeksiantajaa kehittämään fyysistä ergonomiaa myymälätyöskentelyssä ja näin ollen kokonaisvaltaisesti parantamaan työn laatua ja tulosta. Toimeksiantaja saa ajankohtaiset tiedot tämän hetkisestä työn kuormittavuudesta, joka toimii hyvänä mittarina jatkossa.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin fyysiseen ergonomiaan, jossa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, kuten Ergonomia (kirjoittanut M.Launis & J. Lehtelä / Työterveyslaitos) sekä muuta alan kirjallisuutta, artikkeleita ja sivustoja. Tutkimuksen tulosten valmistelussa ja analysoinnissa hyödynnettiin olemassa olevaa teoreettista tietoa fyysisestä ergonomiasta ja työhyvinvoinnista sekä niihin vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, eli määrällistä tutkimusta. Sen avulla päästiin parhaiten selville fyysisen ergonomian ongelmakohdista JYSK Oy:llä ja yksityiskohtaisten tutkimustulosten saamiseen. Tutkimustapana käytettiin kyselytutkimusta. Kysely julkaistiin JYSK Oy:n työntekijöiden suljetussa Facebook-ryhmässä. Ryhmässä oli syksyllä 2017 vähän alle 550 jäsentä ja JYSK Oy:lla työskentelee Suomessa n. 600 työntekijää. Kyselyyn saatiin yhteensä 93 vastausta kolmen viikon aikana, eli noin 15% JYSK Suomen myymälätyöntekijöistä vastasi kyselyyn.
Kyselyn avulla saatiin kartoitettua fyysisen ergonomian nykytilaa JYSK Oy:lla; mitkä asiat myymälätyöntekijät kokevat haastaviksi sekä mitä osa-alueita tulisi kehittää, jotta työn tehokkuus ja laatu sekä hyvinvointi kehittyisivät. Suurimpina kehityskohteina ilmenivät varastotyö, varastotyössä käytettävät työvälineet sekä henkilöstön määrä. Tutkimuksessa ilmeni, että JYSK Oy:n olisi parannettava fyysisen ergonomian tilaa etenkin varastotyön osalta, jotta liikuntaelinsairaudet vähenisivät.
Toimeksiantaja ei ole koskaan varsinaisesti perehtynyt ja käsitellyt työergonomia-asiaa yhdessä työntekijöiden kanssa. Tämän takia fyysisen ergonomian kysely myymälätyöntekijöille oli ajankohtainen aihe, jonka tulokset mahdollisuuksien mukaan auttavat toimeksiantajaa kehittämään fyysistä ergonomiaa myymälätyöskentelyssä ja näin ollen kokonaisvaltaisesti parantamaan työn laatua ja tulosta. Toimeksiantaja saa ajankohtaiset tiedot tämän hetkisestä työn kuormittavuudesta, joka toimii hyvänä mittarina jatkossa.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin fyysiseen ergonomiaan, jossa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, kuten Ergonomia (kirjoittanut M.Launis & J. Lehtelä / Työterveyslaitos) sekä muuta alan kirjallisuutta, artikkeleita ja sivustoja. Tutkimuksen tulosten valmistelussa ja analysoinnissa hyödynnettiin olemassa olevaa teoreettista tietoa fyysisestä ergonomiasta ja työhyvinvoinnista sekä niihin vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, eli määrällistä tutkimusta. Sen avulla päästiin parhaiten selville fyysisen ergonomian ongelmakohdista JYSK Oy:llä ja yksityiskohtaisten tutkimustulosten saamiseen. Tutkimustapana käytettiin kyselytutkimusta. Kysely julkaistiin JYSK Oy:n työntekijöiden suljetussa Facebook-ryhmässä. Ryhmässä oli syksyllä 2017 vähän alle 550 jäsentä ja JYSK Oy:lla työskentelee Suomessa n. 600 työntekijää. Kyselyyn saatiin yhteensä 93 vastausta kolmen viikon aikana, eli noin 15% JYSK Suomen myymälätyöntekijöistä vastasi kyselyyn.
Kyselyn avulla saatiin kartoitettua fyysisen ergonomian nykytilaa JYSK Oy:lla; mitkä asiat myymälätyöntekijät kokevat haastaviksi sekä mitä osa-alueita tulisi kehittää, jotta työn tehokkuus ja laatu sekä hyvinvointi kehittyisivät. Suurimpina kehityskohteina ilmenivät varastotyö, varastotyössä käytettävät työvälineet sekä henkilöstön määrä. Tutkimuksessa ilmeni, että JYSK Oy:n olisi parannettava fyysisen ergonomian tilaa etenkin varastotyön osalta, jotta liikuntaelinsairaudet vähenisivät.