Sosiaalinen media ja urheilumarkkinointi
Suomalainen, Teemu (2017)
Suomalainen, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia sosiaalisen median käyttöä urheilumarkkinoinnissa. Työn tarkoituksena oli tarkastella erityisesti sitä, miten suomalaiset pääsarjatason urheiluseurat hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinointikanavana. Työn tavoitteena oli, että urheiluseurat ymmärtäisivät paremmin sosiaalisen median potentiaalin nykypäivänä.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin urheilumarkkinoinnin nykytilaa ja tulevaisuutta sekä sen erityispiirteitä markkinoinnissa. Siinä tutkittiin myös sponsoroinnin ja brändien merkitystä urheiluseuroille. Teoriaosuudessa tutkittiin sosiaalisen median historiaa ja merkitystä nykypäivänä sekä pohdittiin urheilumarkkinoinnin ja sosiaalisen median välistä suhdetta. Teoriaosuuden tarkoituksena oli avata sitä, minkälainen potentiaali sosiaalisella medialla on tänä päivänä markkinointikanavana.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljän suomalaisen pääsarjatason urheiluseuran markkinoinnista ja mediasta vastaavia henkilöitä. Haastattelumenetelmänä käytettiin semistrukturoitua teemahaastattelua, jonka avulla saatiin luotettavaa ja laajaa tietoa. Haastattelut toteutettiin sähköpostitse ja puhelimitse.
Opinnäytetyössä esiintyvän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaiset pääsarjatason urheiluseurat hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan ja mainonnassaan. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suomalaiset urheiluseurat ymmärtävät sosiaalisen median potentiaalin, mutta sen hyödyntämistä rajoittaa resurssien puute. Monien pääsarjatason joukkueiden markkinointi- ja mediavastaavat eivät tee työtään täyspäiväisesti, koska seuroilla ei vain yksinkertaisesti ole riittävästi resursseja siihen.
Opinnäytetyön johtopäätökset olivat selkeät. Sosiaalisen median merkitys on suuri ja suomalaisten urheiluseurojen täytyy panostaa siihen tulevaisuudessa entistä enemmän. Urheilusta on tullut viihdettä ja kilpailu katsojista ja kannattajista on kiristynyt viimeisten vuosien aikana. Sosiaalista mediaa hyödynnetään urheilumarkkinoinnissa jo nyt hyvin, mutta sen tarjoamat mahdollisuudet ovat valtavat. Seurojen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota sosiaalisen median markkinointiin.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin urheilumarkkinoinnin nykytilaa ja tulevaisuutta sekä sen erityispiirteitä markkinoinnissa. Siinä tutkittiin myös sponsoroinnin ja brändien merkitystä urheiluseuroille. Teoriaosuudessa tutkittiin sosiaalisen median historiaa ja merkitystä nykypäivänä sekä pohdittiin urheilumarkkinoinnin ja sosiaalisen median välistä suhdetta. Teoriaosuuden tarkoituksena oli avata sitä, minkälainen potentiaali sosiaalisella medialla on tänä päivänä markkinointikanavana.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljän suomalaisen pääsarjatason urheiluseuran markkinoinnista ja mediasta vastaavia henkilöitä. Haastattelumenetelmänä käytettiin semistrukturoitua teemahaastattelua, jonka avulla saatiin luotettavaa ja laajaa tietoa. Haastattelut toteutettiin sähköpostitse ja puhelimitse.
Opinnäytetyössä esiintyvän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaiset pääsarjatason urheiluseurat hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan ja mainonnassaan. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suomalaiset urheiluseurat ymmärtävät sosiaalisen median potentiaalin, mutta sen hyödyntämistä rajoittaa resurssien puute. Monien pääsarjatason joukkueiden markkinointi- ja mediavastaavat eivät tee työtään täyspäiväisesti, koska seuroilla ei vain yksinkertaisesti ole riittävästi resursseja siihen.
Opinnäytetyön johtopäätökset olivat selkeät. Sosiaalisen median merkitys on suuri ja suomalaisten urheiluseurojen täytyy panostaa siihen tulevaisuudessa entistä enemmän. Urheilusta on tullut viihdettä ja kilpailu katsojista ja kannattajista on kiristynyt viimeisten vuosien aikana. Sosiaalista mediaa hyödynnetään urheilumarkkinoinnissa jo nyt hyvin, mutta sen tarjoamat mahdollisuudet ovat valtavat. Seurojen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota sosiaalisen median markkinointiin.
