Markkinointi sosiaalisessa mediassa – edistämisopas MAKE UP FOR EVER Finlandille
Sihvoin, Saana (2017)
Sihvoin, Saana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tuottaa kirjallinen edistämisopas sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta markkinoinnista ja sen suunnittelusta kosmetiikkabrändi MAKE UP FOR EVER Finlandille. Edistämisoppaan tavoitteena oli edistää brändin sekä sen käyttämien sosiaalisen median tilien tunnettuutta Suomessa. Tutkimusongelmana oli brändin Suomen toiminnan tuntemattomuus kuluttajille ja sen sosiaalisen median tilien vähäinen tunnettuus ja sitouttavuus. Prosessissa pyrittiin huomioimaan työelämäkumppanin pieneen kokoon ja kansainvälisen brändin toimintaan liittyvät rajoitukset ja mahdollisuudet, sekä huomioimaan brändin imago ja tavoiteltu brändimielikuva.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli sosiaalista mediaa, sen kanavia ja niissä toteutettavaa markkinointia, brändiä sekä markkinoinnin suunnittelua. Opinnäytetyössä myös kuvattiin oppaan toteuttamisen prosessia ja sen arviointia. Opas toteutettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta sekä tutustumalla brändin markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä Suomessa että ulkomailla. Kansainvälisen brändin toimintaa käytettiin sekä esimerkkinä että vertailukohtana. Keskeisenä tuloksena tuotettiin edistämisopas sosiaalisen median markkinoinnista, joka sisälsi sekä teoreettisia ohjeita markkinointisuunnittelusta sekä käytännön ideoita MAKE UP FOR EVER Finlandin markkinoinnin parantamiseksi. Työelämäkumppani pystyi hyödyntämään opasta suunnitellessaan ja toteuttaessaan markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli sosiaalista mediaa, sen kanavia ja niissä toteutettavaa markkinointia, brändiä sekä markkinoinnin suunnittelua. Opinnäytetyössä myös kuvattiin oppaan toteuttamisen prosessia ja sen arviointia. Opas toteutettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta sekä tutustumalla brändin markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä Suomessa että ulkomailla. Kansainvälisen brändin toimintaa käytettiin sekä esimerkkinä että vertailukohtana. Keskeisenä tuloksena tuotettiin edistämisopas sosiaalisen median markkinoinnista, joka sisälsi sekä teoreettisia ohjeita markkinointisuunnittelusta sekä käytännön ideoita MAKE UP FOR EVER Finlandin markkinoinnin parantamiseksi. Työelämäkumppani pystyi hyödyntämään opasta suunnitellessaan ja toteuttaessaan markkinointia sosiaalisessa mediassa.
