Lappeenrannan yökerhojen tärkeimmät kilpailutekijät opiskelijoiden näkökulmasta
Lehtipuro, Sanna (2017)
Lehtipuro, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111317011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111317011
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat tärkeimpiä kilpailutekijöitä Lappeenrannan yökerhoissa opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuskysymyksinä olivat seuraavat: Mitkä yökerhojen ominaisuudet vaikuttavat asiakkaan yökerhovalintaan eniten? Mitkä markkinoinnin viestintäkeinot ovat asiakkaiden mielestä tärkeimmässä asemassa yökerhojen palveluista ja tapahtumista viestittäessä?
Teoriaosuudessa käydään läpi tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymysten taustalla vaikuttavien asioiden teoriaa, kuten asiakaslähtöistä markkinointia, mainonnan eri muotoja, kilpailua ja kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lähteinä teoriaosuudessa on käytetty sekä kirjallisuus- että Internet-lähteitä.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake sisälsi pääosin strukturoituja kysymyksiä, mutta myös lisäksi yhden avoimen kysymyksen. Vastauksia kyselyyn kerättiin Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijajärjestön, eli SAIKOn eri sosiaalisen median tileillä. Kyselyyn saatiin 67 vastausta.
Tuloksista selvisi, että varsinkin yökerhojen palveluun ja viihtyvyyteen liittyvät ominaisuudet ovat tärkeitä kilpailutekijöitä opiskelijoille. Eniten yökerhovalintaan vaikuttavia yksittäisiä asioita olivat esimerkiksi osaava ja ystävällinen henkilökunta, yökerhon siisteys ja mahdollisuus viettää iltaa myös istuskellen musiikin soidessa kohtuullisella volyymilla. Lisäksi tärkeäksi kilpailutekijäksi avoimista vastauksista nousi esiin yökerhossa vallitseva ikäjakauma.
Teoriaosuudessa käydään läpi tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymysten taustalla vaikuttavien asioiden teoriaa, kuten asiakaslähtöistä markkinointia, mainonnan eri muotoja, kilpailua ja kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lähteinä teoriaosuudessa on käytetty sekä kirjallisuus- että Internet-lähteitä.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake sisälsi pääosin strukturoituja kysymyksiä, mutta myös lisäksi yhden avoimen kysymyksen. Vastauksia kyselyyn kerättiin Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijajärjestön, eli SAIKOn eri sosiaalisen median tileillä. Kyselyyn saatiin 67 vastausta.
Tuloksista selvisi, että varsinkin yökerhojen palveluun ja viihtyvyyteen liittyvät ominaisuudet ovat tärkeitä kilpailutekijöitä opiskelijoille. Eniten yökerhovalintaan vaikuttavia yksittäisiä asioita olivat esimerkiksi osaava ja ystävällinen henkilökunta, yökerhon siisteys ja mahdollisuus viettää iltaa myös istuskellen musiikin soidessa kohtuullisella volyymilla. Lisäksi tärkeäksi kilpailutekijäksi avoimista vastauksista nousi esiin yökerhossa vallitseva ikäjakauma.