Henkilöstön kokemuksia muutoksista : case: Hämeen ELY-keskus
Hiltunen, Jaana (2010)
Hiltunen, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068023
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee muutoksia ja niiden vaikutusta henkilöstöön. Tavoitteena on selvittää, miten henkilöstö on kokenut organisaatiomuutoksen ja töiden ulkoistamisen ja minkälaisia vaikutuksia muutoksilla on ollut työhyvinvointiin ja työtehtäviin. Case-yrityksenä on Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään organisaatiomuutoksia ja muutosprosessin vaiheita. Toinen osa keskittyy ulkoistamiseen sekä siihen liittyviin hyötyihin ja riskeihin. Viimeisessä teorialuvussa pohditaan muutosten vaikutusta henkilöstöön ja työhyvinvointiin. Teoriaosuuden aineisto on kerätty tietokirjallisuudesta, artikkeleista sekä sähköisistä lähteistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkitaan, kuinka hyvin muutosprosessi on henkilöstön mielestä toteutettu ja mitä parannettavaa siinä olisi ollut. Tutkimus rajattiin koskemaan vain kohdeorganisaation hallintoyksikköä. Empiirinen aineisto on kerätty kahdella kyselylomaketutkimuksella sekä haastattelemalla kohdeorganisaation hallintoyksikön henkilöstöä.
Tutkimus osoitti, että suurin osa koki muutokset negatiivisina tai ainakin osittain negatiivisina. Suhtautumista muutoksiin voitaisiin parantaa perustelemalla sekä viestimällä muutoksen syyt ja tavoitteet paremmin. Parantamisen varaa olisi ollut uutosjohtamisessa. Viestintä sen sijaan koettiin jokseenkin onnistuneeksi. Muutoksilla oli myös vaikutusta työhyvinvointiin ja tässä tapauksessa enemmän negatiivisuutta herätti itse asiassa töiden ulkoistaminen palvelukeskukseen kuin itse virastomuutos. Muutoksen parempi suunnittelu olisi näkynyt onnistuneempana muutoksena henkilöstön kannalta.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään organisaatiomuutoksia ja muutosprosessin vaiheita. Toinen osa keskittyy ulkoistamiseen sekä siihen liittyviin hyötyihin ja riskeihin. Viimeisessä teorialuvussa pohditaan muutosten vaikutusta henkilöstöön ja työhyvinvointiin. Teoriaosuuden aineisto on kerätty tietokirjallisuudesta, artikkeleista sekä sähköisistä lähteistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkitaan, kuinka hyvin muutosprosessi on henkilöstön mielestä toteutettu ja mitä parannettavaa siinä olisi ollut. Tutkimus rajattiin koskemaan vain kohdeorganisaation hallintoyksikköä. Empiirinen aineisto on kerätty kahdella kyselylomaketutkimuksella sekä haastattelemalla kohdeorganisaation hallintoyksikön henkilöstöä.
Tutkimus osoitti, että suurin osa koki muutokset negatiivisina tai ainakin osittain negatiivisina. Suhtautumista muutoksiin voitaisiin parantaa perustelemalla sekä viestimällä muutoksen syyt ja tavoitteet paremmin. Parantamisen varaa olisi ollut uutosjohtamisessa. Viestintä sen sijaan koettiin jokseenkin onnistuneeksi. Muutoksilla oli myös vaikutusta työhyvinvointiin ja tässä tapauksessa enemmän negatiivisuutta herätti itse asiassa töiden ulkoistaminen palvelukeskukseen kuin itse virastomuutos. Muutoksen parempi suunnittelu olisi näkynyt onnistuneempana muutoksena henkilöstön kannalta.