Facebook kosmetiikkabrändin markkinoinnin työkaluna Case: Risu
Kaskela, Reetta (2017)
Kaskela, Reetta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Facebookia voidaan hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Teoriaosuudessa syvennyttiin digitaaliseen markkinointiin, mainontaan sekä Facebookiin yrityksen työkaluna. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tarkoitus oli kerätä tietoa toimeksiantajalle Facebook-mainonnasta ja siitä, mitkä Facebook-mainonnan keinot toimivat heidän yrityksessään parhaiten. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin kuukauden mittainen Facebook-mainoskampanja. Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli lisätä toimeksiantajan brändin tunnettuutta kohderyhmään kuuluvien kuluttajien keskuudessa sekä lisätä verkkokaupan kävijämäärää Facebook-mainonnan avulla. Facebook-mainonta toteutettiin Facebookin omalla Power Editor-mainostyökalulla.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Risu Weckström Oy, eli Risu. Risu on suomalainen kosmetiikkabrändi, joka valmistaa miesten kosmetiikkaa. Toiminnallisen osuuden mainoskampanjassa mainostettiin Risun partaöljyvalikoimaa. Mainoskampanjan tulosten avulla pääteltiin, että Risun tapauksessa parhaiten toimivat tuotekarusellimainokset. Esille nousi myös maakohtaisia eroja mainosten toimivuudessa sekä Instagram-sijoittelun paremmuus Facebook-sijoitteluun nähden. Tulosten avulla pääteltiin myös, että parturi-kampaajille kohdennettu business-tobusiness –mainonta ei toiminut Risun tapauksessa. Jatkossa Risu voi hyödyntää Facebook-kampanjan tuloksia vertailukohtana uusille mainoksille ja halutessaan hyödyntää niiden sisältöä myös seuraaviinkin mainoksiin. Kampanjan avulla toimeksiantaja sai alun systemaattiselle Facebook-mainonnalle ja tietoa siitä, minkälaista mainontaa Risun kannattaisi jatkossa toteuttaa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Risu Weckström Oy, eli Risu. Risu on suomalainen kosmetiikkabrändi, joka valmistaa miesten kosmetiikkaa. Toiminnallisen osuuden mainoskampanjassa mainostettiin Risun partaöljyvalikoimaa. Mainoskampanjan tulosten avulla pääteltiin, että Risun tapauksessa parhaiten toimivat tuotekarusellimainokset. Esille nousi myös maakohtaisia eroja mainosten toimivuudessa sekä Instagram-sijoittelun paremmuus Facebook-sijoitteluun nähden. Tulosten avulla pääteltiin myös, että parturi-kampaajille kohdennettu business-tobusiness –mainonta ei toiminut Risun tapauksessa. Jatkossa Risu voi hyödyntää Facebook-kampanjan tuloksia vertailukohtana uusille mainoksille ja halutessaan hyödyntää niiden sisältöä myös seuraaviinkin mainoksiin. Kampanjan avulla toimeksiantaja sai alun systemaattiselle Facebook-mainonnalle ja tietoa siitä, minkälaista mainontaa Risun kannattaisi jatkossa toteuttaa.