Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa B2C Case Respecta Oy
Saarivirta, Meeri (2017)
Saarivirta, Meeri
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017466
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa B2C. Erityinen painotus on sosiaalisen median kanavissa ja sosiaalisen median markkinoinnissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten Respecta Oy:n sosiaalista mediaa voisi parantaa. Tutkimusongelmaksi muotoutui Respectan olemassa olevien sosiaalisten median kanavien kehittäminen. Alatutkimuskysymykseksi muodostui sosiaalisten kanavien tykkäyksien, kommenttien ja yleisöliikenteen lisääminen kanavilla.
Työn teoreettinen viitekehys luo pohjan toteutetulle haastattelututkimukselle. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa käsitteenä, markkinointia sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median kanavia ja sosiaalisen median käyttäjiä. Teoriaosuudessa on lisäksi myös SWOT –analyysi sosiaalisen median markkinoinnista.
Opinnäytetyössä toteutettiin haastattelu. Haastateltava oli yrityksen markkinointijohtaja. Haastattelussa kartoitettiin yrityksen sosiaalisen median kanavien käyttöä. Työssä analysoitiin myös yrityksen nykyisiä sosiaalisen median kanavia. Analyysin ja haastattelun avulla kehitettiin yritykselle kehitysideat sosiaalisen median kanavien käyttöön.
Tutkimustuloksena saatiin Respecta Oy:lle 12 kehitys ideaa Facebook kanavan vastaavuuden parantamiseksi, jotka löytyvät tarkemmin tutkimustulokset osiosta. Kehitysideoita voi käyttää myös muihin sosiaalisen median kanaviin.
Työn teoreettinen viitekehys luo pohjan toteutetulle haastattelututkimukselle. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa käsitteenä, markkinointia sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median kanavia ja sosiaalisen median käyttäjiä. Teoriaosuudessa on lisäksi myös SWOT –analyysi sosiaalisen median markkinoinnista.
Opinnäytetyössä toteutettiin haastattelu. Haastateltava oli yrityksen markkinointijohtaja. Haastattelussa kartoitettiin yrityksen sosiaalisen median kanavien käyttöä. Työssä analysoitiin myös yrityksen nykyisiä sosiaalisen median kanavia. Analyysin ja haastattelun avulla kehitettiin yritykselle kehitysideat sosiaalisen median kanavien käyttöön.
Tutkimustuloksena saatiin Respecta Oy:lle 12 kehitys ideaa Facebook kanavan vastaavuuden parantamiseksi, jotka löytyvät tarkemmin tutkimustulokset osiosta. Kehitysideoita voi käyttää myös muihin sosiaalisen median kanaviin.