Vauvojen ravistelun ehkäiseminen - opas neuvolaterveydenhoitajan työvälineeksi
Kaatrasalo, Vilma (2017)
Kaatrasalo, Vilma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617234
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Hyvinkään kaupungin neuvoloiden käyttöön opas ravistellun vauvan oireyhtymästä ja varhaisesta vuorovaikutuksesta. Oppaan tavoitteena on ehkäistä vauvojen kaltoinkohtelua ja antaa tietoa vauvojen ravistelun riskeistä.
Hyvinkään neuvoloiden terveydenhoitajille toteutettiin kyselytutkimus, jonka tehtävinä oli selvittää minkälaista opasta vuorovaikutukseen, vauvojen käsittelyyn ja kaltoinkohteluun liittyen neuvoloissa tarvitaan, kenelle opas olisi suunnattu ja mikä olisi sen keskeinen sisältö. Internetiin luotuun strukturoituun kyselytutkimukseen vastasi yhdeksän terveydenhoitajaa 16:sta. Tutkimuksesta selvisi, mitkä aiheet koettiin tärkeimmiksi ottaa mukaan oppaaseen. Suosituimmat aiheet oppaan sisällöksi olivat: ohjeita itkuisen vauvan tyynnyttelyyn, tietoa vauvan ravistelun riskeistä, ohjeita vanhemmalle, jolla on vaikeuksia sietää lapsen itkua ja yhteystietoja, joista saa apua vaikeissa tilanteissa. Teoreettinen viitekehys syntyi kirjallisuuskatsauksen perusteella. Valituista teoksista ja artikkeleista koottiin opinnäytetyön teoria.
Opinnäytetyönä tuotettiin opas Hoidathan minua hellästi. Se luotiin teorian sekä kyselytutkimuksesta saatujen vastausten avulla. Neuvolan terveydenhoitajat antoivat palautetta oppaan luonnoksesta ja siihen tehtiin joitakin muutoksia niin asiasisältöön kuin muotoiluun. Oppaassa kerrotaan pienen vauvan itkusta, annetaan vinkkejä itkuisen vauvan tyynnyttelyyn, varoitetaan vauvan ravistelemisen riskeistä ja ohjataan pitämään huolta omasta ja perheen jaksamisesta. Oppaan viimeiselle sivulle on koottu yhteystietoja, joista hyvinkääläiset perheet voivat saada neuvoja ja apua arkeensa
Opas ei ole suunnattu vain tuoreille vanhemmille, vaan oppaasta voivat hyötyä myös esimerkiksi isovanhemmat ja muut lapsen hoitajat. Opasta voi käyttää ohjauksen tukena neuvolassa tai jakaa perheille kotiin luettavaksi. Oppaan avulla aiheen saa tuotua esille luontevasti ja se antaa perheille eväitä arjesta selviytymiseen sekä varhaiseen vuorovaikutukseen lapsen kanssa.
Hyvinkään neuvoloiden terveydenhoitajille toteutettiin kyselytutkimus, jonka tehtävinä oli selvittää minkälaista opasta vuorovaikutukseen, vauvojen käsittelyyn ja kaltoinkohteluun liittyen neuvoloissa tarvitaan, kenelle opas olisi suunnattu ja mikä olisi sen keskeinen sisältö. Internetiin luotuun strukturoituun kyselytutkimukseen vastasi yhdeksän terveydenhoitajaa 16:sta. Tutkimuksesta selvisi, mitkä aiheet koettiin tärkeimmiksi ottaa mukaan oppaaseen. Suosituimmat aiheet oppaan sisällöksi olivat: ohjeita itkuisen vauvan tyynnyttelyyn, tietoa vauvan ravistelun riskeistä, ohjeita vanhemmalle, jolla on vaikeuksia sietää lapsen itkua ja yhteystietoja, joista saa apua vaikeissa tilanteissa. Teoreettinen viitekehys syntyi kirjallisuuskatsauksen perusteella. Valituista teoksista ja artikkeleista koottiin opinnäytetyön teoria.
Opinnäytetyönä tuotettiin opas Hoidathan minua hellästi. Se luotiin teorian sekä kyselytutkimuksesta saatujen vastausten avulla. Neuvolan terveydenhoitajat antoivat palautetta oppaan luonnoksesta ja siihen tehtiin joitakin muutoksia niin asiasisältöön kuin muotoiluun. Oppaassa kerrotaan pienen vauvan itkusta, annetaan vinkkejä itkuisen vauvan tyynnyttelyyn, varoitetaan vauvan ravistelemisen riskeistä ja ohjataan pitämään huolta omasta ja perheen jaksamisesta. Oppaan viimeiselle sivulle on koottu yhteystietoja, joista hyvinkääläiset perheet voivat saada neuvoja ja apua arkeensa
Opas ei ole suunnattu vain tuoreille vanhemmille, vaan oppaasta voivat hyötyä myös esimerkiksi isovanhemmat ja muut lapsen hoitajat. Opasta voi käyttää ohjauksen tukena neuvolassa tai jakaa perheille kotiin luettavaksi. Oppaan avulla aiheen saa tuotua esille luontevasti ja se antaa perheille eväitä arjesta selviytymiseen sekä varhaiseen vuorovaikutukseen lapsen kanssa.