Kielisuihkutoiminnan kehittäminen : sähköinen ohjekirja Pilke Oy:n kielipainotteisten varhaiskasvatusyksiköiden henkilökunnalle
Tuovinen, Johanna; Kallio, Veera (2017)
Tuovinen, Johanna
Kallio, Veera
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117598
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Pilke Oy:n kielipainotteisten varhaiskasvatusyksiköiden kasvatusvastuulliselle henkilökunnalle sähköinen ohjekirja. Ohjekirjan tehtävänä on tukea vuosikellossa olevan teeman "my body & clothes" toteutumista. Vuosikellossa on kaksitoista osaa, joista jokaisessa on eri teema. Ohjekirja sisältää kaksi valittuun teemaan liittyvää leikki-ideaa tai toimintahetkiehdotusta pukeutumiseen, ulkoiluun, yhteiseen ohjattuun toimintahetkeen, ruokailuun ja lepohetkeen. Näiden ehdotusten oli tarkoitus havainnollistaa opinnäytetyön kohderyhmälle, miten eri arjen pedagogisissa tilanteissa voidaan käydä vuosikellossa näkyvää teemaa läpi toiminnan kautta.
Opinnäytetyön ensisijainen tavoite oli tehdä ohjekirjasta kasvatusvastuulliselle henkilökunnalle helppokäyttöinen ja selkeä työväline. Ohjekirjan sisällön eli toimintahetkien tavoitteena oli lisätä ja syventää englannin kielen käyttöä. Tietoperustassa käytettiin opinnäytetyöaiheen tarkoitusta tukevaa teoriaa kielitaidosta, kielenkehityksestä, kielisuihkusta, toiminnallisesta oppimisesta sekä vieraan kielen omaksumisesta ja sen opettamisesta toiminnallisesti. Opinnäytetyön aihe yhdistettiin ammatilliseen keskusteluun kielten opettamisen aikaistamisesta ja siihen käytetyistä toiminnallisista menetelmistä.
Toimintahetkien käyttökelpoisuutta kokeiltiin kesällä 2017 yhteistyössä varhaiskasvatusyksikkö Pilke Merikatin kanssa. Toiminta toteutettiin 4−6 –vuotiaiden lasten ryhmässä. Toimintahetkiä muokattiin tehdyn arvioinnin ja saadun palautteen perusteella. Käytännön testaamisen jälkeen koottiin lopullinen ohjekirja, josta pyydettiin palautetta sen arviointia varten. Tehdyn arvioinnin pohjalta, koottiin työelämää hyvin palveleva ja opinnäytetyön tavoitteet saavuttava sähköinen ohjekirja. Ohjekirjasta rakennettiin käytännönläheinen ja selkeä. Työntekijät voivat itse valita, miten ohjekirjaa käyttävät ja he voivat lisätä siihen omia leikki-ideoita. Ohjekirja voidaan jakaa sähköisenä versiona eteenpäin ja siihen voidaan lisätä puuttuvat vuosikellon teemat. Ohjekirjaa kehitettäessä, siitä tulee entistä eheämpi kokonaisuus.
Opinnäytetyön ensisijainen tavoite oli tehdä ohjekirjasta kasvatusvastuulliselle henkilökunnalle helppokäyttöinen ja selkeä työväline. Ohjekirjan sisällön eli toimintahetkien tavoitteena oli lisätä ja syventää englannin kielen käyttöä. Tietoperustassa käytettiin opinnäytetyöaiheen tarkoitusta tukevaa teoriaa kielitaidosta, kielenkehityksestä, kielisuihkusta, toiminnallisesta oppimisesta sekä vieraan kielen omaksumisesta ja sen opettamisesta toiminnallisesti. Opinnäytetyön aihe yhdistettiin ammatilliseen keskusteluun kielten opettamisen aikaistamisesta ja siihen käytetyistä toiminnallisista menetelmistä.
Toimintahetkien käyttökelpoisuutta kokeiltiin kesällä 2017 yhteistyössä varhaiskasvatusyksikkö Pilke Merikatin kanssa. Toiminta toteutettiin 4−6 –vuotiaiden lasten ryhmässä. Toimintahetkiä muokattiin tehdyn arvioinnin ja saadun palautteen perusteella. Käytännön testaamisen jälkeen koottiin lopullinen ohjekirja, josta pyydettiin palautetta sen arviointia varten. Tehdyn arvioinnin pohjalta, koottiin työelämää hyvin palveleva ja opinnäytetyön tavoitteet saavuttava sähköinen ohjekirja. Ohjekirjasta rakennettiin käytännönläheinen ja selkeä. Työntekijät voivat itse valita, miten ohjekirjaa käyttävät ja he voivat lisätä siihen omia leikki-ideoita. Ohjekirja voidaan jakaa sähköisenä versiona eteenpäin ja siihen voidaan lisätä puuttuvat vuosikellon teemat. Ohjekirjaa kehitettäessä, siitä tulee entistä eheämpi kokonaisuus.