Kasvumatkalla lasten osallisuuteen : Kasvattajien näkemyksistä lasten osallisuuden edellytyksiksi Oppivan yhteisön avaimet -hankkeen varrella
Syrjäläinen, Hanna (2017)
Syrjäläinen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217738
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu sitoutui toteuttamaan loppuarvioinnin Opetushallituksen rahoittamaan Oppivan yhteisön avaimet -hankkeeseen Porvoon kaupungin varhaiskasvatuksessa vuonna 2017. Hankkeen tavoitteena oli osallistavan toimintakulttuurin edistäminen oppivan yhteisön saavuttamiseksi ja lasten osallisuuden ja toimijuuden edistämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli hankkeen loppuarvioinnin toteuttaminen. Tavoitteena oli selvittää kahdesta päiväkotiyksiköstä kasvattajien ajatuksia ja kokemuksia lasten osallisuuden tukemisesta ja tarvittavista resursseista. Tämän toivottiin edistävän käsitystä kehittämishankkeen vaikutuksista kasvattajien ajatuksiin sekä nostavan esille näkökulmia jatkokehittämiseen. Tavoitteena oli myös tukea kasvattajien pohdintaa lasten osallisuuden kehittämisestä ja tuottaa reflektointia ja arviointia tukevat arviointityökalut varhaiskasvatusyhteisöjen käyttöön.
Opinnäytetyö toteutui toimintatutkimuksellisesti päiväkotien kehittämisprojekteissa prosessiarviona. Aineistonkeruu tapahtui kasvattajien keskustellessa ja kirjatessa ajatuksiaan arviointityökalulomakkeisiin ja opinnäytetyöntekijän havainnoidessa. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi nosti esille ajatuksia lasten osallisuuden tukemisesta. Tulosten mukaan lasten osallisuuden tukemiseen vaikuttavat kasvattajien kyky kehittyä sekä vuorovaikutuksen, fyysisen ja psyykkisen oppimisympäristön, kasvattajien yhteistyön ja huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön laatu. Merkittäviä ovat lapsilähtöisyys ja kasvattajien asenne. Kasvattajat ovat eri vaiheissa osallisuusosaamisessaan. Kehittämistyö edisti kasvattajien tietoisuutta lasten osallisuudesta ja sen tukemisesta, mikä vahvistaa näkemystä kehittämistyön merkityksellisyydestä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutui toimintatutkimuksellisesti päiväkotien kehittämisprojekteissa prosessiarviona. Aineistonkeruu tapahtui kasvattajien keskustellessa ja kirjatessa ajatuksiaan arviointityökalulomakkeisiin ja opinnäytetyöntekijän havainnoidessa. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi nosti esille ajatuksia lasten osallisuuden tukemisesta. Tulosten mukaan lasten osallisuuden tukemiseen vaikuttavat kasvattajien kyky kehittyä sekä vuorovaikutuksen, fyysisen ja psyykkisen oppimisympäristön, kasvattajien yhteistyön ja huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön laatu. Merkittäviä ovat lapsilähtöisyys ja kasvattajien asenne. Kasvattajat ovat eri vaiheissa osallisuusosaamisessaan. Kehittämistyö edisti kasvattajien tietoisuutta lasten osallisuudesta ja sen tukemisesta, mikä vahvistaa näkemystä kehittämistyön merkityksellisyydestä varhaiskasvatuksessa.