”Se oma lapsi, miten erityinen ja tärkeä se on jokaiselle” : ADHD-lasten vanhempien kohtaaminen päiväkodissa vanhempien näkökulmasta
Sarka, Erika; Suhonen, Nina (2017)
Sarka, Erika
Suhonen, Nina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvattajien ymmärrystä ADHD-lapsien vanhempien kohtaamisesta päiväkodissa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuottaa tietoa ADHD-lasten vanhempien kokemuksista päiväkodissa tapahtuneesta kohtaamisesta varhaiskasvattajien kanssa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat, miten ADHD-lapsien vanhemmat kokevat, että heidät on kohdattu päiväkodissa sekä miten ADHD-lapsien vanhempien kohtaamista tulisi kehittää vanhempien näkökulmasta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja sen taustalla on fenomenologinen lähestymistapa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui kolme Päijät-Hämeen ja Uudenmaan alueella asuvaa vanhempaa, joilla oli esikoulua, ensimmäistä tai toista vuosiluokkaa käyvä ADHD-diagnoosin saanut lapsi. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina syksyllä 2017. Analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua.
Tulosten perusteella ADHD-lasten vanhempien kokemukset päiväkodissa tapahtuvasta kohtaamisesta olivat yksilöllisiä. Jokaisella vanhemmalla oli vaihtelevasti positiivisia ja negatiivisempia kokemuksia kohtaamisesta. Tuloksista ilmeni, että vanhempien kokemuksiin vaikuttivat ensimmäiset kohtaamiset, kohtaamisen perusteet, kasvattajien toiminta ja ammatillisuus. Tulosten avulla saatiin selville, että ADHD-lasten vanhemmat haluaisivat, että heidät kohdattaisiin yksilönä ja heidän lapsiinsa suhtauduttaisiin välittävästi ja ymmärtäväisesti. Vanhemmat toivoivat, että kohtaamisessa otettaisiin huomioon ylivilkkaus tai ADHD- ja ADHD-vanhemmuus. Kasvattajilta odotetaan vuorovaikutustaitoa, ammattitaitoa sekä käytöstapoja. Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä haastateltavien vähäisen määrän vuoksi. Tulosten tavoitteena on lisätä varhaiskasvattajien ymmärrystä ilmiöstä sekä herättää pohtimaan omia ennakkoluulojaan ja käsityksiään.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja sen taustalla on fenomenologinen lähestymistapa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui kolme Päijät-Hämeen ja Uudenmaan alueella asuvaa vanhempaa, joilla oli esikoulua, ensimmäistä tai toista vuosiluokkaa käyvä ADHD-diagnoosin saanut lapsi. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina syksyllä 2017. Analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua.
Tulosten perusteella ADHD-lasten vanhempien kokemukset päiväkodissa tapahtuvasta kohtaamisesta olivat yksilöllisiä. Jokaisella vanhemmalla oli vaihtelevasti positiivisia ja negatiivisempia kokemuksia kohtaamisesta. Tuloksista ilmeni, että vanhempien kokemuksiin vaikuttivat ensimmäiset kohtaamiset, kohtaamisen perusteet, kasvattajien toiminta ja ammatillisuus. Tulosten avulla saatiin selville, että ADHD-lasten vanhemmat haluaisivat, että heidät kohdattaisiin yksilönä ja heidän lapsiinsa suhtauduttaisiin välittävästi ja ymmärtäväisesti. Vanhemmat toivoivat, että kohtaamisessa otettaisiin huomioon ylivilkkaus tai ADHD- ja ADHD-vanhemmuus. Kasvattajilta odotetaan vuorovaikutustaitoa, ammattitaitoa sekä käytöstapoja. Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä haastateltavien vähäisen määrän vuoksi. Tulosten tavoitteena on lisätä varhaiskasvattajien ymmärrystä ilmiöstä sekä herättää pohtimaan omia ennakkoluulojaan ja käsityksiään.