Online Marketing Plan for a Travel Company
Melamed, Michal (2017)
Melamed, Michal
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317867
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on matkailuyrityksen verkkomarkkinointi. Työn tavoitteena oli luoda verkkomarkkinointisuunnitelma matkailualan yritykselle, joka järjestää suomalaisille kohdennettuja matkoja Israeliin. Matkat painottuvat Israelin Raamatun aikaiseen historiaan sekä maan kulttuuriin ja luontoon.
Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut verkkomarkkinoinnin suunnitelmaa, minkä vuoksi opin-näytetyö on heille tarpeellinen. Verkkomarkkinointisuunnitelman avulla yrityksen olisi tar-koitus pystyä laajentamaan verkkonäkyvyyttään, parantaa konversiota nettisivuilla ja sosi-aalisen median kanavilla ja näiden myötä kasvattaa asiakaskuntaansa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen rakenne koostuu teoreettisesta osuudesta ja toimin-nallisesta osuudesta. Työn teoreettisessa osuudessa tuodaan esille sekä matkailualan että verkkomarkkinoinnin keskeisimpiä aihealueita, kun taas toiminnallisessa osuudessa paneu-dutaan yritykselle luotavan verkkomarkkinointisuunnitelman tekoon ja toimenpiteisiin. Toi-minnallinen osuus pohjautuu teoriaosuuteen ja asiantuntijahaastatteluihin, jotka toteutet-tiin opinnäytetyötä tehdessä. Opinnäytetyössä on lisäksi käytetty benchmarking, SWOT-analyysi ja internetanalytiikan menetelmiä sekä yrityksen tekemän markkinointikyselyn tu-loksia nykytilaa kartoittaessa.
Opinnäytetyön tuloksena kehittyi verkkomarkkinointisuunnitelma, joka rakentuu yrityksen nykytila-analyysistä, tavoitteista ja strategiasta sekä varsinaisista verkkomarkkinoinnin toi-menpiteistä eri verkkokanavilla. Matkailuyrityksen on tarkoitus hyödyntää verkkomarkki-nointisuunnitelmaa resurssiensa mukaan pikimmiten ja systemaattisesti jatkaen sekä käyt-tää suunnitelmaa pohjana kehittäessään verkkomarkkinointia tulevaisuudessa. Verkkomark-kinointisuunnitelma antaa yritykselle hyvät valmiudet verkkonäkyvyytensä -ja liikenteensä parantamiseen ja näin myös asiakaskuntansa säilyttämiselle ja kasvattamiselle.
Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut verkkomarkkinoinnin suunnitelmaa, minkä vuoksi opin-näytetyö on heille tarpeellinen. Verkkomarkkinointisuunnitelman avulla yrityksen olisi tar-koitus pystyä laajentamaan verkkonäkyvyyttään, parantaa konversiota nettisivuilla ja sosi-aalisen median kanavilla ja näiden myötä kasvattaa asiakaskuntaansa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen rakenne koostuu teoreettisesta osuudesta ja toimin-nallisesta osuudesta. Työn teoreettisessa osuudessa tuodaan esille sekä matkailualan että verkkomarkkinoinnin keskeisimpiä aihealueita, kun taas toiminnallisessa osuudessa paneu-dutaan yritykselle luotavan verkkomarkkinointisuunnitelman tekoon ja toimenpiteisiin. Toi-minnallinen osuus pohjautuu teoriaosuuteen ja asiantuntijahaastatteluihin, jotka toteutet-tiin opinnäytetyötä tehdessä. Opinnäytetyössä on lisäksi käytetty benchmarking, SWOT-analyysi ja internetanalytiikan menetelmiä sekä yrityksen tekemän markkinointikyselyn tu-loksia nykytilaa kartoittaessa.
Opinnäytetyön tuloksena kehittyi verkkomarkkinointisuunnitelma, joka rakentuu yrityksen nykytila-analyysistä, tavoitteista ja strategiasta sekä varsinaisista verkkomarkkinoinnin toi-menpiteistä eri verkkokanavilla. Matkailuyrityksen on tarkoitus hyödyntää verkkomarkki-nointisuunnitelmaa resurssiensa mukaan pikimmiten ja systemaattisesti jatkaen sekä käyt-tää suunnitelmaa pohjana kehittäessään verkkomarkkinointia tulevaisuudessa. Verkkomark-kinointisuunnitelma antaa yritykselle hyvät valmiudet verkkonäkyvyytensä -ja liikenteensä parantamiseen ja näin myös asiakaskuntansa säilyttämiselle ja kasvattamiselle.