Duunin kuntoutujan kokemuksia palvelupolusta
Lindberg, Taju; Matikainen, Jenna (2017)
Lindberg, Taju
Matikainen, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217691
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Duunin kuntoutujan palvelupolkua ja selvittää, mitä kautta asiakkaat ohjautuvat Duunin palveluiden piiriin. Työn toimeksiantajana toimi Monipalvelukeskus Duuni. Työn tavoitteena oli saada vastaus seuraaviin kysymyksiin: Millaisia asiakkaiden palvelupolut ovat? Mitä Duunin palveluita asiakkaat käyttävät? Minkälaisiksi asiakkaat kokevat saamansa palvelun? Miten Duuni voisi kehittää palveluitaan entisestään?
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin Duunin yleisimpiä asiakasryhmiä sekä avattiin niitä keskeisiä käsitteitä, jotka liittyvät kuntouttavaan työtoimintaan ja sen järjestämiseen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastattelut toteutettiin seitsemänä yksilöhaastatteluna. Haastatellut olivat Duunin nykyisiä asiakkaita, asiakkuuksien pituudet vaihtelivat viikoista vuosiin. Aineiston analyysi toteutettiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, joka pohjasi tutkimuskysymyksiimme ja niistä nousseisiin käsitteisiin.
Haastattelutulosten perusteella Duunin asiakkaat kokivat palvelupolkunsa toimivaksi ja Duunissa saamansa palvelun hyväksi. He kokivat, että heidät kohdataan yksilöinä ja että heidän yksilölliset erityistarpeet otetaan hyvin huomioon. Työ Duunissa koettiin mielekkääksi ja toimintakykyä ylläpitäväksi. Työtehtävien lisäksi erilaiset retket koettiin tärkeiksi ja virkistäviksi.
Kehittämisehdotuksissa esille nousi ruotsinkielisten huomioiminen paremmin esimerkiksi ruokalistoja tehdessä, lumitöiden hoito talvella ja liikuntalajien monipuolistaminen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Duunissa ja Uudenmaan vammaispalvelusäätiössä laajemmin esimerkiksi palvelupolkujen suunnittelun yhteydessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin Duunin yleisimpiä asiakasryhmiä sekä avattiin niitä keskeisiä käsitteitä, jotka liittyvät kuntouttavaan työtoimintaan ja sen järjestämiseen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastattelut toteutettiin seitsemänä yksilöhaastatteluna. Haastatellut olivat Duunin nykyisiä asiakkaita, asiakkuuksien pituudet vaihtelivat viikoista vuosiin. Aineiston analyysi toteutettiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, joka pohjasi tutkimuskysymyksiimme ja niistä nousseisiin käsitteisiin.
Haastattelutulosten perusteella Duunin asiakkaat kokivat palvelupolkunsa toimivaksi ja Duunissa saamansa palvelun hyväksi. He kokivat, että heidät kohdataan yksilöinä ja että heidän yksilölliset erityistarpeet otetaan hyvin huomioon. Työ Duunissa koettiin mielekkääksi ja toimintakykyä ylläpitäväksi. Työtehtävien lisäksi erilaiset retket koettiin tärkeiksi ja virkistäviksi.
Kehittämisehdotuksissa esille nousi ruotsinkielisten huomioiminen paremmin esimerkiksi ruokalistoja tehdessä, lumitöiden hoito talvella ja liikuntalajien monipuolistaminen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Duunissa ja Uudenmaan vammaispalvelusäätiössä laajemmin esimerkiksi palvelupolkujen suunnittelun yhteydessä.