Elvytyskoulutus erityisen tuen tarpeessa oleville nuorille
Leskinen, Sari; Kuula, Mia (2017)
Leskinen, Sari
Kuula, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718442
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää elvytyskoulutus erityisen tuen tarpeessa oleville Nurmijärven Kivenpuiston erityiskoulussa opiskeleville nuorille. Koulutuksen tavoitteena oli antaa nuorille peruselvytystaidot sekä ohjata heitä käyttämään neuvovaa defibrillaattoria osana elvytystä. Näihin peruselvytystaitoihin kuuluu elottoman potilaan tunnistaminen, hätänumeroon soittaminen, painelu- ja puhalluselvytyksen aloittaminen ja neuvovan defibrillaattorin käyttäminen. Tavoitteenamme oli kehittyä kouluttajina, osata suunnitella ja toteuttaa toimiva koulutustilaisuus ottaen huomioon kohderyhmän ja heidän erityisen tuen tarpeensa.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostui elvytystilanteesta, elvytysosaamisen tarpeesta, opetuksen suunnittelusta sekä erityisen tuen tarpeessa olevasta nuoresta. Elvytyskoulutus koostui Power-Point esityksestä, avoimesta keskustelusta ja käytännön harjoituksista Anne-elvytysnukeilla ja harjoitusdefibrillaattoreilla. Koulutukseen osallistui 12 kahdeksannella ja yhdeksännellä vuosiluokalla opiskelevaa nuorta yhdessä heidän opettajiensa ja ohjaajiensa kanssa.
Opinnäytetyön toiminnallista osuutta arvioimme oppilaita ja henkilökuntaa havainnoimalla sekä heidän täyttämiensä palautelomakkeiden perusteella, jotka olivat ennalta laadittu. Havainnoinnin ja palautteiden perusteella onnistuimme järjestämään elvytyskoulutuksen, joka otti hyvin kohderyhmän ja heidän erityiset tarpeensa huomioon.
Jokaisen ihmisen tulisi saada elvytyskoulutusta jo peruskoulusta lähtien, sillä sen avulla elvytystaidot yhteiskunnassa lisääntyvät ja kynnys aloittaa peruselvytys tarvittaessa madaltuu. Elvytyskoulutus vaatii säännöllistä kertausta, jotta taidot pysyvät mielessä. Kaikkiin peruskouluihin olisi hyvä järjestää enemmän koulutusta ulkopuolisten avulla.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostui elvytystilanteesta, elvytysosaamisen tarpeesta, opetuksen suunnittelusta sekä erityisen tuen tarpeessa olevasta nuoresta. Elvytyskoulutus koostui Power-Point esityksestä, avoimesta keskustelusta ja käytännön harjoituksista Anne-elvytysnukeilla ja harjoitusdefibrillaattoreilla. Koulutukseen osallistui 12 kahdeksannella ja yhdeksännellä vuosiluokalla opiskelevaa nuorta yhdessä heidän opettajiensa ja ohjaajiensa kanssa.
Opinnäytetyön toiminnallista osuutta arvioimme oppilaita ja henkilökuntaa havainnoimalla sekä heidän täyttämiensä palautelomakkeiden perusteella, jotka olivat ennalta laadittu. Havainnoinnin ja palautteiden perusteella onnistuimme järjestämään elvytyskoulutuksen, joka otti hyvin kohderyhmän ja heidän erityiset tarpeensa huomioon.
Jokaisen ihmisen tulisi saada elvytyskoulutusta jo peruskoulusta lähtien, sillä sen avulla elvytystaidot yhteiskunnassa lisääntyvät ja kynnys aloittaa peruselvytys tarvittaessa madaltuu. Elvytyskoulutus vaatii säännöllistä kertausta, jotta taidot pysyvät mielessä. Kaikkiin peruskouluihin olisi hyvä järjestää enemmän koulutusta ulkopuolisten avulla.