Markkinointisuunnitelma FC KooTeePeelle
Matilainen, Mikko (2010)
Matilainen, Mikko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068219
Tiivistelmä
FC KooTeePee on kotkalainen jalkapalloseura, joka on perustettu vuonna 2000. Kaudella 2010 seura pelaa miesten Ykköstä, mikä on Suomen toiseksi korkein sarjataso jalkapallossa. Jalkapallon Ykkösessä ja etenkin Veikkauslii-gassa pelaava seura tarvitsee suuren budjetin kaudesta selvitäkseen. FC KooTeePeen pelillisenä tavoitteena kaudelle 2010 on nousu Veikkausliigaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää FC KooTeePeen markkinoinnin tä-män hetkistä tilaa sekä antaa uusia ideoita ja näkökulmia tulevaisuutta ajatel-len. Opinnäytetyön alussa tarkastellaan seuran tämän hetkistä tilaa ja ana-lyysien jälkeen urheilumarkkinoinnin perusteita. Opinnäytetyön loppuosassa annetaan toimenpide-ehdotuksia ja ajatuksia tulevaisuutta ajatellen.
Urheiluseuran markkinoinnin suunnitteleminen ja sen tehokas hyödyntäminen on entistä tärkeämpää nykyajan urheilussa. Urheilumarkkinointi on erittäin haasteellista työtä sen moniulotteisuuden ja arvaamattomuuden vuoksi. Urhei-lun voima on elämyksissä. Urheilumarkkinoinnin tehtävänä on pyrkiä tyydyt-tämään urheilukuluttajan tarpeet ja toiveet. Tehtävässä onnistuminen on huip-pu-urheiluseuran toiminnan edellytys.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää FC KooTeePeen markkinoinnin tä-män hetkistä tilaa sekä antaa uusia ideoita ja näkökulmia tulevaisuutta ajatel-len. Opinnäytetyön alussa tarkastellaan seuran tämän hetkistä tilaa ja ana-lyysien jälkeen urheilumarkkinoinnin perusteita. Opinnäytetyön loppuosassa annetaan toimenpide-ehdotuksia ja ajatuksia tulevaisuutta ajatellen.
Urheiluseuran markkinoinnin suunnitteleminen ja sen tehokas hyödyntäminen on entistä tärkeämpää nykyajan urheilussa. Urheilumarkkinointi on erittäin haasteellista työtä sen moniulotteisuuden ja arvaamattomuuden vuoksi. Urhei-lun voima on elämyksissä. Urheilumarkkinoinnin tehtävänä on pyrkiä tyydyt-tämään urheilukuluttajan tarpeet ja toiveet. Tehtävässä onnistuminen on huip-pu-urheiluseuran toiminnan edellytys.