Konecranes Global Key Account Management Portal -project : Case: Konecranes Oyj
Satu, Kaukaranta (2010)
Satu, Kaukaranta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa kehittämään Konecranes Global Key Account Management (KAM) portaalia. Konecranes Americas organisaatio oli jo luonut portaalille perustan, ja tämän projektin myötä portaalia alettiin laajentamaan globaaliin käyttöön. Konecranes KAM portaaliin on jo aiemmin kerätty Konecranes Americas organisaation avainasiakastiedot. Tämän projektin tarkoitus oli laajentaa portaalia niin, että sinne lisättiin avainasiakastietoja myös EMEA alueen osalta. Myös alueiden NEA ja SAP avainasiakastiedot tullaan lisäämään portaaliin myöhemmin projektin jatkuessa. Portaaliin on mahdollista myöhemmin lisätä myös liiketoimintayksiköiden avainasiakastietoja, mikäli niin halutaan.
Tavoitteena on, että koko konsernin avainasiakastiedot löytyvät lopulta samasta paikasta, eliKonecranes KAM portaalista. Konecranes KAM portaali tarjoaa hyvän sisäisen kanavan avainasiakastiedon jakamiseen. Kun kaikki tieto on samassa paikassa, se on helpommin avainasiakastietoa tarvitsevien henkilöiden hyödynnettävissä. Kerättyä avainasiakastietoa voidaan jalostaa informaatioksi, ja tietoa voidaan sitä kautta hyödyntää esimerkiksi myyntiorganisaatiossa.
Tärkeintä projektin tässä vaiheessa oli keskittyä siihen, kuinka avainasiakastieto saadaan kerättyä samaan paikkaan, ja miten kerättyä tietoa hallitaan. Konecranes KAM portaali on rakennettu yhdessä Stimulus Worldwide Communicationsin kanssa, joka myös vastasi sisällön syötöstä järjestelmään. Portaali julkaistiin 31.12.2008.
Konecranes Global KAM Portaaliin lisäksi opinnäytetyössä on käsitelty asiakastiedon teoriaa sekä avainasiakassuhteiden johtamista. Lähteinä olen käyttänyt alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Olen hyödyntänyt opinnäytetyössäni myös Konecranes Oyj:ltä saamaani materiaalia ja tietoa.
Tavoitteena on, että koko konsernin avainasiakastiedot löytyvät lopulta samasta paikasta, eliKonecranes KAM portaalista. Konecranes KAM portaali tarjoaa hyvän sisäisen kanavan avainasiakastiedon jakamiseen. Kun kaikki tieto on samassa paikassa, se on helpommin avainasiakastietoa tarvitsevien henkilöiden hyödynnettävissä. Kerättyä avainasiakastietoa voidaan jalostaa informaatioksi, ja tietoa voidaan sitä kautta hyödyntää esimerkiksi myyntiorganisaatiossa.
Tärkeintä projektin tässä vaiheessa oli keskittyä siihen, kuinka avainasiakastieto saadaan kerättyä samaan paikkaan, ja miten kerättyä tietoa hallitaan. Konecranes KAM portaali on rakennettu yhdessä Stimulus Worldwide Communicationsin kanssa, joka myös vastasi sisällön syötöstä järjestelmään. Portaali julkaistiin 31.12.2008.
Konecranes Global KAM Portaaliin lisäksi opinnäytetyössä on käsitelty asiakastiedon teoriaa sekä avainasiakassuhteiden johtamista. Lähteinä olen käyttänyt alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Olen hyödyntänyt opinnäytetyössäni myös Konecranes Oyj:ltä saamaani materiaalia ja tietoa.