ChatAble-sovellus viestinnän mahdollistajana
Kalatie, Mimosa (2017)
Kalatie, Mimosa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718451
Tiivistelmä
Esteettömän viestinnän keinoja käytetään nykyisin yhä enemmän varhaiskasvatuksessa. Tukiviittomat ja kuvakommunikointi ovat monessa päiväkotiryhmässä arkipäivää. ChatAble-sovellus on tarkoitettu niin yksilön kuin myös päiväkodin koko ryhmän kuvakommunikointiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut kerätä tietoa siitä kuinka ChatAble-kommunikointisovellus voi mahdollistaa hyvän ja sujuvan kommunikaation sekä vuorovaikutuksen pienryhmässä. Erityisenä tavoitteena on ollut selvittää, kuinka sovellus voi mahdollistaa leikin kun kommunikoinnissa on mukana jokin apuväline. Opinnäytetyöni hyödynsaajana ovat ne tahot jotka haluavat saada lisätietoa siitä, kuinka ChatAble- sovellus
toimii kommunikoinnin apuvälineenä pienryhmän leikissä.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta ja erityispedagogiikkaa. Keskiössä ovat leikki, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä niiden
mahdollistuminen kun käytössä on jokin esteettömän viestinnän keinoista. Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty myös kielen ja vuorovaikutuksen merkitystä lapsen elämässä.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena havainnoimalla viisi kertaa neljän hengen pienryhmää. Havainnoinnin tarkoituksena on ollut tuottaa tietoa siitä kuinka ChatAble- sovellusta käytetään kommunikoinnin tukena leikissä ja kuinka sovellus mahdollistaa tasapuolisen leikin. Havainnoinnin apuvälineenä käytettiin videointia.
Havainnointikerrat ovat osoittaneet, että ChatAble- sovellus on toimiva ratkaisu pienryhmän kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen lisänä. Ensimmäisellä ja toisella havainnointikerralla sovelluksen käyttö oli pientä ja epävarmaa, mutta havainnointikertojen lisääntyessä
sovelluksen käyttö kasvoi, samoin kuin sovelluksen antama hyöty leikin kommunikaatiolle ja vuorovaikutukselle.
Opinnäytetyön tulosten arvioinnissa tulee ottaa huomioon, että havainnointi on kohdistunut vain yhden päiväkodin yhteen pieneen pienryhmään.Tuloksista käy selkeästi ilmi, että sovellus on mielenkiintoinen lasten mielestä ja helppokäyttöinen. Se on oiva lisä kommunikaatioon ja käyttökertojen lisääntyessä sen tuoma hyöty kasvaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut kerätä tietoa siitä kuinka ChatAble-kommunikointisovellus voi mahdollistaa hyvän ja sujuvan kommunikaation sekä vuorovaikutuksen pienryhmässä. Erityisenä tavoitteena on ollut selvittää, kuinka sovellus voi mahdollistaa leikin kun kommunikoinnissa on mukana jokin apuväline. Opinnäytetyöni hyödynsaajana ovat ne tahot jotka haluavat saada lisätietoa siitä, kuinka ChatAble- sovellus
toimii kommunikoinnin apuvälineenä pienryhmän leikissä.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta ja erityispedagogiikkaa. Keskiössä ovat leikki, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä niiden
mahdollistuminen kun käytössä on jokin esteettömän viestinnän keinoista. Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty myös kielen ja vuorovaikutuksen merkitystä lapsen elämässä.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena havainnoimalla viisi kertaa neljän hengen pienryhmää. Havainnoinnin tarkoituksena on ollut tuottaa tietoa siitä kuinka ChatAble- sovellusta käytetään kommunikoinnin tukena leikissä ja kuinka sovellus mahdollistaa tasapuolisen leikin. Havainnoinnin apuvälineenä käytettiin videointia.
Havainnointikerrat ovat osoittaneet, että ChatAble- sovellus on toimiva ratkaisu pienryhmän kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen lisänä. Ensimmäisellä ja toisella havainnointikerralla sovelluksen käyttö oli pientä ja epävarmaa, mutta havainnointikertojen lisääntyessä
sovelluksen käyttö kasvoi, samoin kuin sovelluksen antama hyöty leikin kommunikaatiolle ja vuorovaikutukselle.
Opinnäytetyön tulosten arvioinnissa tulee ottaa huomioon, että havainnointi on kohdistunut vain yhden päiväkodin yhteen pieneen pienryhmään.Tuloksista käy selkeästi ilmi, että sovellus on mielenkiintoinen lasten mielestä ja helppokäyttöinen. Se on oiva lisä kommunikaatioon ja käyttökertojen lisääntyessä sen tuoma hyöty kasvaa.