Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Neuromarkkinoinnin mahdollisuudet rakennusalan yritykselle
Minkkinen, Leeni (2017)
Minkkinen, Leeni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119269
Tiivistelmä
Vielä vuonna 2017:kin neuromarkkinointia voidaan pitää melko tuoreena tieteenalana, sillä ensimmäisen kerran termiä “neuromarketing” käytettiin vasta vuonna 2002. Vuosien saatossa neuromarkkinoinnista sekä sen mahdollisista käyttökohteista on opittu yhä enemmän, ja erilaiset neuromarkkinointitutkimukset ovat yleistyneet.
Neuromarkkinointi tarjoaa keinoja esimerkiksi niin markkinointiin, brändäykseen kuin tuotekehitykseenkin. Yleensä näillä edellä mainituilla sektoreilla menestyksen avaintekijät ovat epäselviä, mutta neurotutkimuksen avulla kyetään kuitenkin hahmottamaan ihmismielen tiedostamattomiakin prosesseja. Kaikkea ei ole kuitenkaan vielä ehditty tutkia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa neuromarkkinointiprojektiin osallistumisen mahdollisuudet rakennusalan yritykselle. Opinnäytetyö on kiinteä osa Laurea-ammattikorkeakoulun Tekes-rahoitteista NeuroService-projektia, jossa neuromarkkinoinnin analysointimenetelmiä liitettiin osaksi yritysten palvelujen ja tuotteiden kehittämisprosesseja. Opinnäytetyön aiheeksi rajautui rakennusala NeuroServicessä mukana olleen rakennusalan yrityksen, SRV:n vuoksi. Tässä opinnäytetyössä neuromarkkintitutkimuksen yhdistäminen rakennusalan yrityksen prosesseihin peilautuukin nimenomaan SRV:n kautta.
Työ rakentuu siten, että alun kirjallisuuskatsauksen avulla luodaan ensinnäkin malli siitä, missä vaiheissa rakennusalan yrityksen prosesseja neuromarkkinointia voitaisiin hyödyntää. Toisekseen työssä perehdytään NeuroService-projektin tutkimuksista saatuun materiaaliin ja pohditaan, miten tutkimuksen tulokset suhtautuvat luotuun malliin.
NeuroServicen neurotutkimuksista saatiin tuloksia niin toiminnallisen magneettikuvauksen aikana mitatuista aivoaktivaatioista, silmänliikkeistä kuin kuvausten aikana annetuista vastauksistakin. Lisäksi joihinkin tehtäviin kuului behavioraalisia testejä ja kokeita. Tutkimuksessa saatiin tilastollisesti merkitseviä tuloksia monessakin vaiheessa ja nämä osoittivat sen, että neuromarkkinointitutkimuksen avulla voidaan saada selville juuri ihmismielen tiedostamattomia prosesseja.
Kokonaisuudessaan saadut tutkimustulokset tukivat hyvin luotua mallia neuromarkkinoinnin yhdistämisestä rakennusalan yrityksen toimintaan. Näin ollen voitiin todeta, että neuromarkkinointia voidaan hyödyntää niin rakennusalan yrityksen tuotteiden, eli asuntojen, suunnittelussa sekä markkinoinnissa että yrityksen brändäyksessä. Myös jatkotutkimukselle jäi sijaa, sillä neuromarkkinointia voisi laajemminkin yhdistää asumisen eri ratkaisujen tutkimiseen ja kehittämiseen.
Neuromarkkinointi tarjoaa keinoja esimerkiksi niin markkinointiin, brändäykseen kuin tuotekehitykseenkin. Yleensä näillä edellä mainituilla sektoreilla menestyksen avaintekijät ovat epäselviä, mutta neurotutkimuksen avulla kyetään kuitenkin hahmottamaan ihmismielen tiedostamattomiakin prosesseja. Kaikkea ei ole kuitenkaan vielä ehditty tutkia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa neuromarkkinointiprojektiin osallistumisen mahdollisuudet rakennusalan yritykselle. Opinnäytetyö on kiinteä osa Laurea-ammattikorkeakoulun Tekes-rahoitteista NeuroService-projektia, jossa neuromarkkinoinnin analysointimenetelmiä liitettiin osaksi yritysten palvelujen ja tuotteiden kehittämisprosesseja. Opinnäytetyön aiheeksi rajautui rakennusala NeuroServicessä mukana olleen rakennusalan yrityksen, SRV:n vuoksi. Tässä opinnäytetyössä neuromarkkintitutkimuksen yhdistäminen rakennusalan yrityksen prosesseihin peilautuukin nimenomaan SRV:n kautta.
Työ rakentuu siten, että alun kirjallisuuskatsauksen avulla luodaan ensinnäkin malli siitä, missä vaiheissa rakennusalan yrityksen prosesseja neuromarkkinointia voitaisiin hyödyntää. Toisekseen työssä perehdytään NeuroService-projektin tutkimuksista saatuun materiaaliin ja pohditaan, miten tutkimuksen tulokset suhtautuvat luotuun malliin.
NeuroServicen neurotutkimuksista saatiin tuloksia niin toiminnallisen magneettikuvauksen aikana mitatuista aivoaktivaatioista, silmänliikkeistä kuin kuvausten aikana annetuista vastauksistakin. Lisäksi joihinkin tehtäviin kuului behavioraalisia testejä ja kokeita. Tutkimuksessa saatiin tilastollisesti merkitseviä tuloksia monessakin vaiheessa ja nämä osoittivat sen, että neuromarkkinointitutkimuksen avulla voidaan saada selville juuri ihmismielen tiedostamattomia prosesseja.
Kokonaisuudessaan saadut tutkimustulokset tukivat hyvin luotua mallia neuromarkkinoinnin yhdistämisestä rakennusalan yrityksen toimintaan. Näin ollen voitiin todeta, että neuromarkkinointia voidaan hyödyntää niin rakennusalan yrityksen tuotteiden, eli asuntojen, suunnittelussa sekä markkinoinnissa että yrityksen brändäyksessä. Myös jatkotutkimukselle jäi sijaa, sillä neuromarkkinointia voisi laajemminkin yhdistää asumisen eri ratkaisujen tutkimiseen ja kehittämiseen.