Consolidation of offshore wind farms and channel infrastructure in Finnish coastal waters
Koiranen, Jani (2017)
Koiranen, Jani
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119296
Tiivistelmä
Tuulivoimarakentamisen volyymi on kiihtynyt Suomessa viime vuosina. Tuulivoimarakentaminen on keskittynyt maa-alueille, mutta kiinnostus merialueille rakentamiseen on kasvussa. Liikennevirasto on vastuussa suurimmasta osasta Suomen väylistä sekä niiden ylläpito- ja kehittämistoimista. Merialueen olosuhteet ja liikenneinfrastruktuuri eroavat merkittävästi maa-alueelle vallitsevista olosuhteista sekä infrastruktuurista, kuten myös viranomaisohjeistus, joka asettaa haasteita tuulivoimakehittäjille, jotka eivät ole tietoisia merenkulun näkökulmista tai tarpeista. Nykyisellään Liikenneviraston ohjeistus koskien merituulivoimapuistoja on hyvin niukka. Liikenneviraston ohjeistukset eri merituulivoimahankkeille ovat perustuneet pitkälti Liikenneviraston omiin arviointeihin sekä osittain merituulivoimaloita koskeviin kansainvälisiin ohjeistuksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tietoa Liikenneviraston vaatimuksista, jotka koskevat merituulivoimapuiston rakentamista väylien, turvalaitteiden tai merenkulun tutkien läheisyyteen.
Merelliset yhteydet ovat erityisen tärkeitä Suomelle ja sen taloudelle, minkä johdosta Liikenneviraston antamien vaatimusten ja ohjeistusten tulee varmistaa, ettei vesiliikenteen nykyinen riskitaso nouse uusien merituulivoimaloiden rakentuessa merialueilla väylien, merenkulun turvalaitteiden tai merenkulun tutkien läheisyyteen. Huomiota on kiinnitettävä myös väylien mahdollisiin parantamishankkeisiin tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toimii yksityiskohtaisena ohjeistuksena Liikennevirastolle itselleen, mutta myös muille väylänpitäjille sekä tuulivoimakehittäjille. Opinnäytetyö tarkastelee myös simulaatiotekniikkaa ja sen mahdollisuuksia tuulivoimahankkeen suunnittelun aikana. Perusteellinen ohjeistus ja soveltuvan tiedon saatavuus suunnitteluvaiheessa voivat myös vähentää potentiaalisia konflikteja väyläinfrastruktuurin ja merituulivoimapuiston yhteensovittamisessa.
Merelliset yhteydet ovat erityisen tärkeitä Suomelle ja sen taloudelle, minkä johdosta Liikenneviraston antamien vaatimusten ja ohjeistusten tulee varmistaa, ettei vesiliikenteen nykyinen riskitaso nouse uusien merituulivoimaloiden rakentuessa merialueilla väylien, merenkulun turvalaitteiden tai merenkulun tutkien läheisyyteen. Huomiota on kiinnitettävä myös väylien mahdollisiin parantamishankkeisiin tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toimii yksityiskohtaisena ohjeistuksena Liikennevirastolle itselleen, mutta myös muille väylänpitäjille sekä tuulivoimakehittäjille. Opinnäytetyö tarkastelee myös simulaatiotekniikkaa ja sen mahdollisuuksia tuulivoimahankkeen suunnittelun aikana. Perusteellinen ohjeistus ja soveltuvan tiedon saatavuus suunnitteluvaiheessa voivat myös vähentää potentiaalisia konflikteja väyläinfrastruktuurin ja merituulivoimapuiston yhteensovittamisessa.